Jazda na letnich oponach w zimie – czy warto zmieniać opony na zimowe?

Blog

Czym się różnią opony zimowe od letnich?

Dzień dobry. Czy wiesz, jaka jest różnica między oponami letnimi a zimowymi?

Spokojnie! Przyszedł czas na kolejną odsłonę zimowego poradnika dla kierowców samochodów. Dziś kontynuujemy temat przygotowań samochodu do zimy, bo zmienna aura za oknem pozwala nadrobić zaległości😉. Również, jeśli chodzi o wymianę ogumienia w aucie. Wiemy już jak dbać o samochód zimą oraz jak jeździć zimą autem, czas zatem, by odpowiedzieć na pytanie: opony letnie a zimowe – jak rozpoznać? Z tego artykułu dowiesz się: Czym się różnią opony zimowe od letnich, czy można jeździć na letnich oponach zimą, a także, dlaczego watro dostosować ogumienie do warunków atmosferycznych.  

Charakterystyka opon zimowych

W żargonie wulkanizatorów, producentów i sprzedawców ogumienia często słyszy się pewne porównanie. Nie bez przyczyny. Bardzo obrazowo opisuje ono i tłumaczy sens wymiany opon zimowych na letnie. Bo z oponami jest jak z obuwiem. Inne buty wybieramy na spacery w upalne lato. Inny rodzaj ubierzemy na deszczowe wędrówki po górach, a zimą sięgamy po kompletnie odmienny model. Od każdego modelu oczekujemy innych właściwości, specjalistycznego zastosowania i konkretnych korzyści dla użytkownika. W jednym i drugim przypadku decyduje temperatura i warunki atmosferyczne.

 

Podobnie jest z oponami, wśród których rozróżniamy dwa podstawowe rodzaje: letnie i zimowe. Każda z nich charakteryzuje się odmiennym pakietem cech, ponieważ użytkownicy oczekują od nich innych właściwości. Opony zimowe zachowują swoje właściwości i elastyczność w niższych temperaturach, w porównaniu do opon letnich. A wszystko dzięki specjalnej mieszance, z której zrobione są opony zimowe. Zawiera ona większą ilość naturalnej gumy i krzemionki, zapewniając tym samym lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania w niskich temperaturach.

Zarówno zimowe, jak i letnie mają jednak pewne aspekty wspólne: nade wszystko mają zapewnić kierowcom komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Co powinniśmy wiedzieć o oponach zimowych?

Opona zimowa można użytkować w okresie od października do marca. Takie opony dedykowane są do typowo zimowych warunków atmosferycznych i niskich temperatur, jakie spotkać możemy w Europie. Sprawdzą się zarówno podczas kapryśnej polskiej zimy, jak i w trakcie wycieczki w góry. Żadne zmienne czynniki atmosferyczne nie są im straszne ni śnieg, ni grad, ni ślizgawica. Pamiętajcie jednak, że nawet najlepiej dobrana opona nie zagwarantuje nam bezpieczeństwa, jeśli damy się ponieść brawurze. I nie dostosujemy stylu jazdy do panujących warunków drogowych.

Co warto wiedzieć o oponach zimowych? Mieszanka dedykowana zimowemu ogumieniu zawiera więcej naturalnej gumy i krzemionki. Odpowiednio dobrane proporcje tych dwóch składników zapobiegają zjawisku twardnienia opon w niskich temperaturach. Jest to kluczowe dla utrzymania dobrej przyczepności samochodu na drogach zimowych. Nawet w minusowych temperaturach oraz na mokrej nawierzchni czy to ze śniegiem, czy błotem pośniegowym, opony zimowe poradzą sobie lepiej w porównaniu do opon letnich, nieprzystosowanych do ekstremalnych warunków pogodowych. 

⁉️ Kiedy jest dobra pora na sezonową zmianę opon i czy jest to obowiązkowe w Polsce? Sprawdź, kiedy zmienić opony na zimowe?

Opony letnie a zimowe – jak rozpoznać tzw. zimówki?

Opony zimowe można rozpoznać po symbolu płatka śniegu i góry na ścianie bocznej opony. To właśnie ta ikona wskazuje, że model spełnia kryteria bezpieczeństwa w warunkach zimowych. Symbol śnieżki powinien być również opisany skrótem 3PMSF. Problemowe może być dla laika oznaczenie typu M+S (Mud and Snow). Wystarczy jednak zapamiętać, że stosuje się je zazwyczaj do opon przeznaczonych na amerykański rynek. Jeśli na gumie znajduje się tylko to dwuliterowe oznaczenie, to opona nie nadaje się na nasze europejskie warunki pogodowe. 

Doświadczony kierowca samochodu rozpozna zimówki na pierwszy rzut oka, tak jak odróżniamy kozaki od klapek – pozostając w obuwniczej nomenklaturze. 😉 Opony zimowe różnią się od tych przeznaczonych na okres letni nie tylko oznaczeniami. Opony letnie odróżnimy od zimowego ogumienia, gdyż te ostatnie mają głęboki bieżnik, inną gęstość gumy oraz dodatkowy system kanalików na ścianie bocznej. 

 

Co warto wiedzieć, wybierając opony zimowe?

Czy wiesz, że oznaczenie 3PMSF stosuje się również na oponach wielosezonowych? We flocie Kaizen Rent stosujemy opony wielosezonowe, dbając o ich najwyższą jakość. Wybieramy te z unijnym certyfikatem alpejskim (3PMSF), który potwierdza ich właściwości zimowe i bezpieczeństwo w każdych warunkach. To wygodne rozwiązanie, które doceniają klienci podczas wynajmu auta na miesiące, gdyż oszczędza czas i pieniądze związane z sezonową zmianą opon. 
 

Symbol 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) to gwarancja najwyższej jakości opon zimowych. Oznacza, że opona przeszła rygorystyczne testy, które spełniają unijne i ONZ-owskie normy. Większość krajów członkowskich, jak chociażby Niemcy czy Belgia, dopuszcza stosowanie opon z symbolem płatka śniegu na tle góry również w sezonie zimowym. Dlaczego? Ponieważ oferują lepszą przyczepność, krótszą drogę hamowania i łatwiejsze ruszanie, co przekłada się na Twoje bezpieczeństwo na drodze – niezależnie od pogody.

 

Jak wybrać opony dla siebie?

Opony 4season nie są dla każdego. Jak zatem dobrać idealne ogumienie do swoich potrzeb? Wystarczy odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań, które rozwieją wątpliwości i pomogą podjąć słuszną decyzję:

  • Gdzie najczęściej jeździsz? Miasto czy trasy – to klucz do wyboru.
  • Czy warunki pogodowe w Twoim regionie są skrajne? Ekstremalne zimy wymagają opon zimowych.
  • Jak prowadzisz samochód? Dynamiczny styl jazdy może wymagać lepszej przyczepności opon sezonowych.

Bieżnik letni a zimowy? Czym się różnią opony zimowe od letnich? 

Umiejętność rozpoznawania opon letnich od zimowych przyda się każdemu kierowcy samochodu, chociażby podczas zakupu nowego kompletu. Daje nam to pewność, że nasz pojazd zaopatrzymy w odpowiednie na porę roku „obuwie”. O czym należy pamiętać? Istnieją trzy fundamentalne różnice między oponami letnimi a zimowymi: struktura, mieszanka kauczukowa i wzór bieżnika. 

 

Opony zimowe są miękkie czy twarde?

Struktura opon zimowych jest mocniejsza. Jest ona wykonana ze specjalnych materiałów, które są odporniejsze na temperatury poniżej zera, dzięki czemu obniżają ryzyko uszkodzenia opony.

Kolejną różnicą między oponami letnimi i zimowymi jest mieszanka kauczukowa użyta do ich produkcji. Opony zimowe wykorzystują gumę elastyczną i plastyczną, tworząc spójną warstwę, która lepiej radzi sobie na śliskiej powierzchni, niż tradycyjne gumy używane przy produkcji opon letnich. Krótko mówiąc, opony letnie są twardsze, zimowe zaś bardziej miękkie i elastyczne.

I wreszcie bieżnik letni a zimowy: czym się różnią? Możemy go porównać do podeszwy w bucie. To właśnie bieżnik na pierwszy rzut oka odróżnia oba typy opon. Ten w letnich oponach jest bardziej płaski, mniej zarysowany, dzięki czemu zapewnia większą powierzchnię styku z drogą. Ten w zimówkach jest głęboki, gęsty, o bardziej skomplikowanym wzorze. Taki bieżnik jest zaprojektowany, aby skutecznie odprowadzać błoto pośniegowe oraz wodę, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy na zaśnieżonych lub wilgotnych nawierzchniach. Rzeźba bieżnika decyduje o wielu parametrach – od przyczepności opony do różnych nawierzchni, po jej głośność i opory toczenia.

 

Czym się charakteryzuje bieżnik opony zimowej?

  • Wysokość bieżnika. To kluczowa sprawa, jeśli chodzi o zimówki. Głębokie rowki podczas jazdy autem wypełniają się śniegiem. A nic nie daje lepszej przyczepności do śniegu niż śnieg właśnie. Ubity śnieg jeszcze bardziej ją zwiększa na śnieżnych i oblodzonych drogach. 
  • Skomplikowany wzór bieżnika.  Składa się on z licznych wąskich szczelin/nacięć w blokach bieżnika, a ich główną rolą  jest wyrzucanie wody spod opony. Rowki te wgryzają się w śnieg, lód i błoto, zapewniając optymalną przyczepność samochodu na drodze.
  • Szerokość bieżnika. Opony zimowe posiadają dodatkowy system kanalików na ścianie bocznej. Redukują one ryzyko poślizgu.  

➡️ Ważne! Opony zużywają się tak, jak wszystkie elementy samochodu. Skąd mamy wiedzieć, kiedy należy je wymienić? Wystarczy zmierzyć bieżnik. Eksperci zalecają, aby zimówki wymieniać po starciu się bieżnika do poziomu czterech milimetrów, a modele letnie przy trzech milimetrach bieżnika.

 

OPONY ZIMOWE A LETNIE
 
Miękkie i elastyczne (więcej kauczuku)  
 
Twarde i mniej podatne (mniej kauczuku)
Gruby i głęboki bieżnik
 
    Płaski bieżnik
Poniżej 7 stopni C    
 
Powyżej 7 stopni C
Symbol płatka śniegu    
 
Brak zimowych oznaczeń
Skomplikowany wzór bieżnika    
 
Prosty wzór bieżnika

Jazda na letnich oponach w zimie – czy warto zmieniać opony na zimowe?

Opony to jedyne elementy styku samochodu z drogą. Źle dobrane do warunków pogodowych ogumienie powoduje, że auto nie trzyma się dobrze nawierzchni. Jazda na oponach letnich w zimie jest niewskazana, ponieważ droga hamowania niebezpiecznie się wydłuża. Warto pamiętać, że na śniegu i lodzie jest ona i tak znacznie dłuższa, nawet przy dobrze dobranych oponach. Letnie opony twardnieją w niskich temperaturach, co drastycznie zmniejsza przyczepność samochodu i również wydłuża drogę hamowania. Zmniejsza się bowiem przyczepność, a także komfort podróży. Doświadczony kierowca samochodu podczas jazdy jest w stanie rozpoznać, że samochód nie jest wyposażony w odpowiednie do temperatury ogumienie. Auto gorzej się prowadzi, trudniej manewruje, dłuższy jest także czas reakcji.

Opony zimowe zapewniają lepszą przyczepność pojazdu na mokrej nawierzchni, co dodatkowo podnosi bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach. Istotne różnice w drogach hamowania pomiędzy oponami letnimi a zimowymi są szczególnie widoczne w nieodpowiednich warunkach pogodowych.

Jakie jeszcze skutki może spowodować jazda na letnich oponach w zimie? Efekty odczujemy również w portfelu. Poruszanie się po drodze na oponach niedostosowanych do pory roku wpływa na szybkość zużywania się ogumienia oraz na opory toczenia. Te z kolei przekładają się bezpośrednio na większe zużycie paliwa.

Letnie opony z małym bieżnikiem w zimie będą twardnieć, co znacząco pogorszy ich przyczepność. Auto będzie ślizgać się, nie do końca reagując na polecenia ze strony układu kierowniczego. Natomiast zimówki w wysokich temperaturach będą się topić, czyli dużo szybciej zużywać. Jak można się domyślić, jest to bardzo nieekonomiczne i na bakier z ekologią. Przechodząc do meritum, jazda zimą na letnich oponach to bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo nasze, jak i innych użytkowników dróg publicznych.

Opony letnie a zimowe. Czy czeka nas mandat, gdy nie zmienimy ogumienia?

Jaki mandat może dostać kierowca podczas rutynowej kontroli drogowej za brak opon zimowych w Polsce w 2025 roku? Polskie prawo o ruchu drogowym nie przewiduje możliwości ukarania za nieodpowiednie opony w pojeździe. Jednak pozostawia funkcjonariuszom policji pewne pole manewru. Stróże prawa nie są upoważnieni do wypisania mandatu za jazdę na letnich oponach w zimie. Ukarać grzywną mogą za zły stan bieżnika, różnicę w rozmiarze opon lub uszkodzenia w ogumieniu. Sprawdź koniecznie, jakie kary przewiduje nowy taryfikator, którego postanowienia obowiązują w 2025 roku każdego kierowcę, za wymienione wykroczenia!

🔗Mandat za brak opon zimowych. Czy można go dostać w Polsce?

W dalszym ciągu uważasz, że wymiana opon zimowych na letnie i odwrotnie to zbyt duży kłopot? Nie przejmuj się. Zawsze możesz postawić na tzw. opony wielosezonowe. Bieżnik w takim ogumieniu poradzi sobie zarówno z odprowadzaniem śniegu, jak i wody. Właśnie na ten uniwersalny typ ogumienia stawiamy w naszej wypożyczalni samochodów, zarówno w przypadku wynajmu krótkoterminowego samochodu, jak i wynajmu długoterminowego. Wszystkie oddziały Kaizen Rent w Polsce wyposażają swoją flotę w opony całoroczne, by zapewnić klientom komfort i bezpieczeństwo przez cały rok.

A jeśli interesuje Cię tematyka motoryzacyjna, tak jak nas, polecamy kolejne ciekawe pozycje z naszego bloga. Pozostające w tematyce ogumienia, gorąco polecamy artykuły:

Bezpiecznych zimowych podróży życzy Kaizen Rent!

Komentarze (0) Pokaż komentarze

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki