Przebita opona w aucie. Co zrobić, gdy przydarzy ci się to w trasie?

Blog

Przebita opona w aucie. Co zrobić, gdy przydarzy ci się to w trasie?

Gwóźdź, szkło lub ostre kamienie... Jak niebezpieczne mogą być na drodze, przekonał się każdy, kto choć raz złapał gumę w trasie! Niestety, tego typu niespodzianki na jezdni zdarzają się nawet najbardziej wytrawnym kierowcom. Co począć, gdy już się nam przydarzą?

Jak objawia się pęknięta opona w samochodzie? Przebita opona, co robić, gdy problem wystąpi? Uszkodzenie opony z boku – czy jechać dalej? W naszym najnowszym artykule odpowiemy na nurtujące nie tylko początkujących kierowców pytania. Przyjrzyjmy się technologii zapobiegającej awariom, a także dowiemy się, jak możemy sami zminimalizować ryzyko tego incydentu. Gotów na ekscytującą podróż? No to jedziemy!

 

Przebita opona w aucie. Jak to możliwe?

 

Pęknięta opona w samochodzie to jedna z tych awarii, która wyprowadza z równowagi każdego kierowcę. Niestety, rzadko kiedy mamy wpływa na to, czy taka niespodzianka trafi się nam w podróży. Istnieje wiele przyczyn przebicia ogumienia samochodowego, jednak najczęstszą z nich są przeszkody na drodze. Ostre przedmioty, takie jak gwoździe, śruby, szkło i metalowe elementy, mogą łatwo przebić oponę i uszkodzić dętkę. Możemy mówić o szczęściu, kiedy zauważymy je w porę i uda nam się taką przeszkodę ominąć. Zwykle jednak scenariusz nie rysuje się tak kolorowo. Najczęściej te małe przeszkody, przy większej prędkości są nie do zauważenia... Wystarczy ułamek sekundy i nieszczęście gotowe.

Pęknięcie opony zwykle bywa frustrującym doświadczeniem, które niesie ze sobą potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów, ale też innych uczestników ruchu drogowego. Istnieją przyczyny, na które nie mamy wpływu. To głównie uszkodzenia mechaniczne. Są także sytuacje, w których możemy zminimalizować tego typu zdarzenia, jak pęknięta opona w samochodzie.

Przyczyny pękniętej opony w samochodzie?

  • Nierówna nawierzchnia: Jazda po nierównej nawierzchni, takiej jak dziurawe drogi, może również spowodować przebicie opony. Nierówna nawierzchnia może uszkodzić bieżnik opony i spowodować rozerwanie dętki.
  • Zbyt niskie ciśnienie w oponach: Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach może zwiększyć ryzyko przebicia. Gdy opony są niedostateczne napompowane, są bardziej podatne na uszkodzenia. ➡️Niski poziom ciśnienia w oponach – jak sprawdzić?
  • Stare opony: Stare opony są bardziej podatne na przebicie niż nowe opony. Guma w starych oponach staje się krucha i bardziej podatna na uszkodzenia.
  • Złe warunki pogodowe: Jazda w złych warunkach pogodowych, może również zwiększyć ryzyko przebicia. Śnieg, deszcz lub ekstremalnie wysokie temperatury, mogą obniżać jakość gumy, a nawet powodować deformacje opony. W szczególności, gdy nie dopasujemy opon do warunków atmosferycznych. ➡️ Czym się różnią opony zimowe od letnich? 
  • Starzenie się: Opony starzeją się i zużywają tym szybciej, im częściej jeździmy. Szczególnie jeśli nie są odpowiednio konserwowane. Zbyt intensywne eksploatowanie może generować obciążenie opony, a to przekłada się na zwiększenie zużycia materiału i podatność na pęknięcia.
  • Niska jakość opon: Tanie opony to również ryzyko słabej jakości konstrukcji i materiałów o dużo mniejszej odporności na uszkodzenia.
  • Przeładowanie: Przekroczenie dopuszczalnego ciężaru pojazdu może spowodować maksymalne wykorzystanie opon. To z kolei może skutkować pęknięciami.
  • Niewłaściwa jazda: Agresywna jazda, ostre hamowanie czy nagłe manewry nie pozostają bez wpływu na zużywanie się opon. Zaś szybkie ścieranie się bieżnika zwiększa ryzyko ich podatności na pęknięcia i inne uszkodzenia.
  • Uszkodzenia boczne: Uderzenia w krawężniki, głębokie dziury czy inne uszkodzenia mechaniczne mogą powodować zewnętrzne boczne ubytki opony. Są one na tyle niebezpieczne, że nie zawsze zauważalne na pierwszy rzut oka, ale mogą osłabić strukturę gumy, co w konsekwencji może skutkować pęknięciem opony w trasie.

Przebita opona – Co zrobić, gdy przydarzy się w trasie?

Uszkodzenie ogumienia podczas jazdy to dość częsta awaria. Niestety również niebezpieczna, ponieważ uszkodzone ogumienia zwiększa ryzyko wypadku komunikacyjnego. Co zrobić, gdy przebije się opona na autostradzie i drodze szybkiego ruchu? I jak rozpoznać przebitą oponę?

Postawienie diagnozy o flaku w oponie jest proste, gdy auto stoi na postoju. Jeśli zauważysz, że opona traci powietrze, że jest dziwnie zniekształcona, to najprawdopodobniej jest przebita. Nieco trudniej rozpoznać pęknięcie opony, gdy prowadzimy samochód. Tego typu uszkodzenie może zwiastować dziwny dźwięk, słyszalny podczas jazdy, przypominający świst lub gwizd. Również głośny hałas podczas jazdy, może być oznaką problemów z ogumieniem. Sytuacja staje się poważna, gdy rozpędzony samochód zaczyna ściągać w jedną stronę. To sygnał do natychmiastowego postoju. 

Oto kilka objawów przebitej opony w aucie:

  • Opona traci powietrze.
  • Opona jest zniekształcona.
  • Auto wydaje głośny hałas podczas jazdy.
  • Samochód zaczyna ściągać w jedną stronę.

Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, należy jak najszybciej zatrzymać samochód i sprawdzić opony. Jeśli opona jest przebita, należy ją wymienić na zapasową lub wezwać pomoc drogową.

Przebita opona, co zrobić, gdy zdarzy Ci się to w trasie?

Oto kilka wskazówek, jak postępować w awaryjnej sytuacji:

  1. Zwolnij i zatrzymaj samochód w bezpiecznym miejscu. Najlepiej zatrzymać się na poboczu drogi, a jeśli to możliwe, w miejscu, które jest oświetlone i widoczne dla innych uczestników ruchu.
  2. Włącz światła awaryjne i załóż kamizelkę odblaskową dla własnego bezpieczeństwa, nim rozpoczniesz oględziny auta.
  3. Wyjdź z samochodu i sprawdź, czy opona jest faktycznie przebita. Jeśli opona jest przebita, zlokalizuj miejsce przebicia i usuń przedmiot, który spowodował uszkodzenie.
  4. Jeśli opona jest przebita w niewielkim stopniu, możesz spróbować naprawić ją za pomocą zestawu naprawczego. Zestaw naprawczy zwykle zawiera wkładkę uszczelniającą, którą należy nałożyć na miejsce przebicia.
  5. Jeśli opona jest przebita w dużym stopniu lub nie możesz jej naprawić za pomocą zestawu naprawczego, należy wymienić ją na zapasową.
  6. Jeśli nie masz koła zapasowego, musisz wezwać pomoc drogową, mobilnego mechanika lub lawetę. Aby wezwać pomoc drogową, zadzwoń pod numer 112 lub 998.

A jeśli w trasę pojechałeś wynajętym autem? Masz szczęście! Nasza wypożyczalnia aut Piła zapewnia pełne kompleksowe wsparcie w takich awaryjnych sytuacjach. Samochody z naszej floty są nie tylko regularnie serwisowane, ale też posiadają całodobowe wsparcie Assistance. Jeżeli pęknie opona w samochodzie podczas jazdy, wystarczy, że do nas zadzwonisz – numer telefonu znajdziesz na zawieszce zapachowej na lusterku wewnętrznym. My przyjedziemy z odsieczą i zajmiemy się resztą. Pomożemy wymienić oponę lub podstawimy pojazd zastępczy, byś mógł bezpiecznie i komfortowo kontynuować swoją podróż. 

Uszkodzenie opony z boku – naprawiać czy wymieniać?

Wezwanie mechanika-wulkanizatora czy lawety, zawsze wiąże się z kosztami oraz z opóźnieniami w podróży. Warto więc mieć odpowiednią wiedzę i umiejętności do przeprowadzenia samodzielnej wymiany koła lub przynajmniej jego naprawy. Jednak wiedza i zdolności nie wystarczą, jeśli nie będziemy wozić ze sobą odpowiedniego sprzętu i narzędzi, niezbędnych do podjęcia czynności. 

Kapeć w aucie zdiagnozowany, ale co dalej. Skąd niedoświadczony kierowca ma wiedzieć, kiedy naprawiać, a kiedy należy wymienić koło? Sprawa jest dość oczywista i łatwa do ustalenia, ponieważ uszkodzenia opony dzielimy na dwie grupy.

1️⃣ Pierwsza grupa to uszkodzenia boku opony, których z reguły się nie naprawia. Uszkodzenia boku opony są zazwyczaj rezultatem uszkodzenia mechanicznego. Powstają najczęściej od mocnego uderzenia opony w ostrą krawędź, czy na przykład najechania na wysoki krawężnik bądź dziurę. Zwykle są to wybrzuszenia, tzw. bąble, czy głębokie nacięcia, które wykluczają naprawę. Konieczna jest więc wymiana.

2️⃣ Drugą grupę stanowią uszkodzenia czoła bieżnika, które najczęściej nadają się do naprawy. Są to przeważnie drobne przebicia punktowe, spowodowane zazwyczaj poprzez nierównomierne bądź nienaturalne zużycie bieżnika. Wymiana nie jest więc konieczna, pod warunkiem że przebicia te będą miały średnicę nie większą niż 5 milimetrów.

Są jednak takie sytuacje, kiedy koło należy wymienić bezwzględnie. Jedną z nich jest wiek opony. Przeciętny termin użytkowania opony to 10 lat. Jeśli zatem nasze ogumienie wkracza w wiek dwucyfrowy, należy wymienić oponę. Nawet jeżeli nie jest mocno zużyta. Kolejna sytuacja, która wyklucza naprawę, tyczy się opon, które mają wysokie indeksy prędkości, czyli przekraczające 240 kilometrów na godzinę. Wymianę ogumienia zaleca się też, kiedy zauważymy pojawianie się tak zwanych „bąbli” na ściance bocznej koła. Wówczas opona nie może być dłużej eksploatowana.

Flak w oponie! Jak wymienić koło?

Jeśli uszkodzenie opony jest niewielkich rozmiarów, a powietrze uchodzi bardzo powoli, możesz spróbować dojechać z taką oponą do mechanika. I na miejscu w warsztacie powierzyć swoje auto fachowcom. Jednak jazda z przebitą oponą jest ryzykowna, nawet gdy ciśnienie zmniejsza się niemalże nieznacznie. Lepszym pomysłem jest samodzielna naprawa lub wymiana koła. 

Jak wymienić oponę?

Jeśli masz przebitą oponę, możesz ją wymienić samodzielnie, jeśli masz zestaw do wymiany opon. Zestaw ten powinien zawierać następujące elementy: klucz do kół, podkładkę, koło zapasowe oraz pompkę do opon. 

Aby wymienić oponę, postępuj zgodnie z poniższymi instrukcjami:

  1. Zatrzymaj samochód w bezpiecznym miejscu.
  2. Wyłącz silnik i włącz hamulec ręczny.
  3. Załóż kamizelkę odblaskową.
  4. Podnieś samochód za pomocą podnośnika.
  5. Odkręć śruby koła zapasowego.
  6. Załóż koło zapasowe na miejsce przebitej opony.
  7. Dokręć śruby koła zapasowego kluczem do kół.
  8. Opuść samochód.
  9. Wyjmij lewarek.
  10. Załóż podkładkę pod koło zapasowe.
  11. Dopompuj koło zapasowe pompką do opon.

Jak używać zestawu naprawczego?

Jeśli nie masz koła zapasowego, w swoim samochodzie powinieneś znaleźć zestaw naprawczy. Taki pakiet ratunkowy składa się z dwóch elementów: kompresora oraz specjalnego uszczelniacza, które umożliwiają naprawienie przebitej opony na trasie, bez konieczności wymieniania jej na nową. Zestawy naprawcze są niewielkich rozmiarów, dlatego bez trudu zmieszczą się w każdym samochodzie. Co więcej, żeby móc je wykorzystać, nie trzeba mieć ze sobą lewarka oraz klucza do montowania koła czy innych dodatkowych narzędzi, które są niezbędne do wymiany koła. 

W przypadku zestawu z kompresorem postępuj według naszych wskazówek:

  1. Spuścić całe powietrze z opony, wykręcając z niej wentyl.
  2. Następnie podłącz pojemnik z uszczelniaczem i wtłoczyć jego zawartość do środka.
  3. W kolejnym kroku napompuj oponę.
  4. Ostrożnie przejedź kilka kilometrów, w celu sprawdzenia, czy uszczelniacz rozprowadził się równomiernie.

Pamiętaj, że zestaw naprawczy to doraźne rozwiązanie. Po jego zastosowaniu bezpiecznie można przebyć dystans nie większy niż 50 km przy prędkości do 70 km/h.  Niestety, trzeba liczyć się też z tym, że po zastosowaniu uszczelniacza, specjalista może odmówić naprawy opony. W takiej sytuacji niezbędna będzie wymiana opony na nową, co wiąże się z większymi kosztami.

Pęknięta opona w samochodzie – prewencja

Opony są dla każdego pojazdu jak obuwie dla człowieka. Odpowiednio dobrane gwarantują dobrą przyczepność w każdych warunkach pogodowych. Porządne ogumienie to podstawa bezpiecznej i komfortowej podróży. Odpowiadają za wiele funkcji takich jak napędzanie, prowadzenie, zapewnienie przyczepności w zakrętach oraz przenoszenie momentu obrotowego na drogę końcu. Chociażby dlatego warto systematycznie dbać o opony samochodowe. Sprawdzać należy nie tylko ciśnienie, ale również stan bieżnika. Ponadto należy je przechowywać w odpowiedni sposób, aby wydłużyć żywotność opon. 

Co jeszcze możesz zrobić, by zminimalizować ryzyko przebicia opony w trasie? Oto kilka dodatkowych wskazówek, które mogą Ci się przydać, gdy złapiesz gum w drodze. 

  • Przed podróżą upewnij się, że masz w samochodzie zestaw naprawczy i koło zapasowe.
  • Regularnie kontrolować ciśnienie w oponach i utrzymywać je na zalecanym poziomie.
  • Unikaj jazdy po nierównościach, dziurach, czy drogach, na których znajdują się ostre przedmioty.
  • Bądź ostrożny podczas jazdy w deszczu lub po oblodzonej drodze.

Jeśli zastosujesz się do tych wskazówek, zmniejszysz ryzyko wystąpienia przebitej opony w trasie. Możesz też postawić na nowowczesne technologie. Jedną z tych powszechnie stosowanych są opony typu Run Flat, które pozwalają na kontynuowanie jazdy po przebiciu. Podstawową wadą tego rozwiązania są koszty, tego typu opony są droższe zarówno w zakupie, jak i eksploatacji. ➡️ Czym są opony typu Run Flat?  Sprawdź i  jedź bezpiecznie dalej!

Komentarze (0) Pokaż komentarze

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki