Jak sprawdzić ciśnienie w oponach i jakie jest prawidłowe?

Blog

Ciśnienie w oponach. Jak je sprawdzić i jakie jest prawidłowe?

Ryzyko poślizgu, wydłużona droga hamowania, gorsza trakcja na zakrętach, rosnąca siła tarcia... I jesteśmy o krok od kolizji, a nawet wypadku! Często nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy uzależnione są od kondycji opon w naszym samochodzie. Inwestujemy w drogie systemy wspomagania, a wystarczy zadbać o powietrze. Tak jak człowiekowi, powietrze niezbędne jest do życia, tak oponom do prawidłowego funkcjonowania. Wpływa ono na jakość pracy i żywotność opon. Zadbaj o prawidłowe ciśnienie w ogumieniu, by mieć gwarancję bezpiecznej podróży. Jednak skąd wiemy, jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach samochodowych? Jak sprawdzić ciśnienie w oponach i kiedy najlepiej przeprowadzić pomiar ciśnienia w oponach samochodowych?

 

Prawidłowe ciśnienie w oponach samochodowych

Kluczową kwestią dla bezpieczeństwa kierowców i podróżujących samochodami jest prawidłowe ciśnienie w kołach. Nieodpowiednio napompowane opony bezpośrednio wpływają na pogorszenie komfortu jazdy, niosąc ze sobą większe ryzyko wystąpienia wypadku. Kolejne kwestie to ekonomia i ekologia. Niewłaściwe ciśnienie w oponach może wywołać problemy z hamulcami, układem kierowniczym, a nawet przyspieszyć zużycie się samochodu, a już na pewno samego bieżnika. To zaś powoduje większe zużycie paliwa, a tym samym podniesienie kosztów eksploatacji pojazdu. A jak powszechnie wiadomo, zwiększone spalanie równa się pogorszenie jakości powietrza. Powodów, dla których warto regularnie sprawdzać ciśnienie w swoich oponach, jest całkiem sporo. Dlatego nie ryzykuj i utrzymuj je na poziomie zalecanym przez producenta samochodu. 

I tu przechodzimy do sedna sprawy. Jakie ciśnienie w oponach jest zatem prawidłowe?

Zalecane przez producenta samochodu. Każdy model samochodu ma indywidualnie określoną przez producenta wartość ciśnienia w oponach. Parametry te mogą być różne w zależności od typu pojazdu, od jego masy, gabarytów przewożonego towaru, a nawet od warunków atmosferycznych. Zalecane wartości ciśnienia w oponach, letnich, zimowych czy całorocznych również mogą być odmienne. To samo tyczy się przedniej i tylnej osi. Nawet to czy jedziesz sam, czy z kompletem pasażerów i bagażem, wpływa na podawane wartości. Jazda z obciążeniem wymaga zmiany poziomu ciśnienia w kołach.

Prawidłowe ciśnienie w kołach – jakie czynniki mają na nie wpływ?

Prawidłowe ciśnienie w kołach – jakie czynniki mają na nie wpływ?

  • Marka i model pojazdu.
  • Warunki atmosferyczne.
  • Obciążenie (ilość przewożonych osób lub bagażu).

Warto wiedzieć, że nie tylko zbyt niski poziom ciśnienia ma negatywne konsekwencje. Również zbyt wysokie ciśnienie jest szkodliwe. Skąd zatem czerpać wiedzę o tym, jakie ciśnienie jest prawidłowe dla danej marki samochodu?

Możliwości zweryfikowania tych informacji jest wiele. Przede wszystkim zacznij od własnego samochodu. W każdym pojeździe producenci umieszczają specjalne tabliczki, bądź naklejki z informacją o prawidłowym ciśnieniu dla danego samochodu. Tabliczkę z zalecanymi parametrami znajdziesz:

  • na słupku przy drzwiach kierowcy,
  • w schowku w desce rozdzielczej,
  • na pokrywie wlewu paliwa, 
  • w bagażniku obok koła zapasowego
  • w instrukcji samochodu.

Jeśli nie jesteś pewien, jakie ciśnienie powinieneś utrzymywać w swoich oponach, możesz skonsultować się ze specjalistą, np. dilerem lub sprzedawcą opon. Zawsze możesz też skorzystać z internetu. Na fachowych stronach www znajdziesz popularne i łatwe w użyciu kalkulatory bądź tabele, które wskażą ci wartości ciśnienia opon odpowiednie dla modelu twojego auta zarówno na przód, jak i na tył. Pilnuj odpowiedniego ciśnienia w oponach, a przy okazji kontroluj stan bieżników i szczelności – nie tylko dla bezpieczeństwa, ale także dla zapewnienia optymalnego poziomu komfortu i wydajności jazdy. 

Również na oponach znajdziesz tego typu oznaczenia. Możesz się nimi zasugerować, chociaż producenci zwykle pokazują maksymalną i minimalną wartość ciśnienia. W dodatku używają do opisu tych parametrów innych jednostek. Jak zatem przeliczyć te wartości, by nie popełnić błędu? Na szczęście to bardzo proste. 

Uznaje się, że 1 bar to tyle samo, co 1 atmosfera. Jeżeli masz dane wyrażone w kilopaskalach (ich oznaczenie w międzynarodowym układzie jednostek to kPa), to 100 kPa = 1 bar. Zatem średnie zalecane ciśnienie to: 2,2 atm = 2,2 bar = 220 kPa.

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach samochodowych?

Wiemy już, jak ważne jest prawidłowe ciśnienie w ogumieniu. Dlatego współczesne samochody same kontrolują jego poziom. Większość modeli wyprodukowanych po 2012 roku ma wbudowane czujniki TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Jednak nie zawsze warto ślepo wierzyć urządzeniom, które bywają wadliwe czy ulegają usterkom. Lepiej znać swój samochód, sprawdzać regularnie samemu i wiedzieć, jakie powinno być ciśnienie w oponach samochodowych?

✅ Ogólnie przyjmuje się, że w samochodzie osobowym ciśnienie powinno mieścić się w przedziale od 2,2 do 2,5 bara. Dla ułatwienia, eksperci rekomendują uśrednione ciśnienie w o wartość 2,2 bara jako optymalne i najbardziej bezpieczne. Takie ciśnienie powietrza w oponach można utrzymywać w większości samochodów (dla przedniej i tylnej osi). 

✅ O czym warto pamiętać w kontekście prawidłowego ciśnienia opon?

  • Wyreguluj ciśnienie podczas jazdy z przyczepą,
  • Ciśnienie w oponach możesz sprawdzić na stacji benzynowej, w zakładzie kontroli pojazdu, u wulkanizatora, a także we własnym garażu z wykorzystaniem małego, poręcznego ciśnieniomierza.

Konsekwencje złego ciśnienia w oponach samochodowych

Nie bez kozery producenci opon znakują je, podając maksymalne i minimalne wartości ciśnienia. Podobnie jak to czynią producenci samochodów. Wszytko w trosce o bezpieczeństwo użytkowników. Zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie nie jest wskazane. Obie wersje mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze lub powodować wyższe koszty utrzymania samochodu. Dlatego Twoim sprzymierzeńcem będzie odpowiednia wartość ciśnienia w oponach. 

 

Pomiar ciśnienia w oponach samochodowych – co robić, gdy jest za niski?

Opony ze zbyt niskim ciśnieniem powodują zwiększone spalanie i znacznie skracają swoją żywotność. Co gorsza, na takim miękkim ogumieniu wydłuża się droga hamowania pojazdu. Co to oznacza dla Ciebie? Spadek bezpieczeństwa podczas jazdy i więcej wydatków na nowe ogumienie, jak i na paliwo.

Po czym poznać, że masz zbyt niskie ciśnienie w oponach? Miękka opona hałasuje podczas jazdy. Samochód będzie głośniej pracował i zmniejszy się odczuwalnie komfort podróży. Za małe ciśnienie powoduje niszczenie opony na jej bokach – dostrzeżesz to gołym okiem, jeśli obserwujesz swój samochód uważnie. 

Niskie ciśnienie w oponach to najczęściej następstwo jej uszkodzenia. Opona może być przebita lub mieć uszkodzony wentyl, przez który ucieka powietrze. Również niska temperatura powoduje spadek ciśnienia w oponie. Zdarza się też, że jest nieprawidłowo zamontowana. Gdy zauważymy, że coś złego dzieje się z naszym ogumieniem, nie należy zwlekać. Najlepiej udać się na najbliższą stację i dopompować koła. 

Skutki za niskiego ciśnienia w kołach to:

  • wydłużenie się drogi hamowania,
  • utrata przyczepności – może wystąpić nadsterowność lup podsterowność pojazdu,
  • opóźnione reakcje samochodu na ruchy kierownicą,
  • nagrzewanie się boków opony i jednocześnie większa podatność na uszkodzenia mechaniczne, 
  • większe i nieregularne zużycie bieżnika, 
  • podwyższone spalanie paliwa,
  • zmniejszenie stabilności prowadzenia pojazdu – efekt „pływania” auta. 

Ryzyko jazdy na zbyt niskim ciśnieniu jest znacznie mniejsze, jeżeli wykorzystujemy np. opony run flat – co to znaczy, które pozwalają jechać jeszcze przez 80 kilometrów po przebiciu opony.

 

Pomiar ciśnienia w oponach samochodowych – zbyt wysoki?

Niskie ciśnienie nie sprzyja bezpiecznemu podróżowaniu. Jednak, jeśli przesadzimy w drugą stronę, nasze bezpieczeństwo również zostanie narażone na szwank, a my będziemy musieli liczyć się z konsekwencjami. Z czego może wynikać zbyt wysokie ciśnienie? Jazda z dużym obciążeniem, wbrew naszym przypuszczeniom, może skutkować podwyższonym ciśnieniem. W dodatku rzadko pamiętamy, żeby skorygować nadmierne ciśnienie, gdy pozbędziemy się dodatkowego balastu. Przyczyną może też być błąd powstały w czasie pomiaru ciśnienia.

Jednak zbyt wysokie ciśnienie podobnie jak za mała ilość powietrza w ogumieniu, powodują słabą przyczepność pojazdu do nawierzchni. W tym wypadku nadmiernie napompowana opona staje się twarda, a przez co ma mniejszą powierzchnię styku. Ponadto słabną jej właściwości amortyzujące. Wszystkie wstrząsy są bardziej wyczuwalne dla kierowcy i pasażerów, a podróż staje się mniej komfortowa, bo czujemy każdą nierówność. Bieżnik takiej opony ściera się w środkowej części. 

Skutki zbyt wysokiego ciśnienia w kołach to:

  • utrata przyczepności do nawierzchni jezdni,
  • słabnące właściwości amortyzujące, skutkujące pogorszeniem komfortu jazdy,
  • przedwczesnego zużycia się elementów nadwozia,
  • problemy z systemem elektronicznym, 
  • luzy w zawieszeniu,
  • nadmierne nagrzewanie się opony może prowadzić do jej wybuchnięcia.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach krok po kroku?

Aby uniknąć takich sytuacji, ważne jest, aby stale kontrolować ciśnienie w oponach. Za każdym razem, gdy tankujesz lub robisz przegląd techniczny samochodu, sprawdź poziom ciśnienia w oponach i dostosuj go do zalecanych przez producenta parametrów. Możesz to zrobić za pomocą manometru lub poprosić o pomoc obsługę warsztatu samochodowego.

Manometr to przyrząd wykorzystywany do pomiaru ciśnienia. W motoryzacji manometry wykorzystywane są do kontrolowania wartości ciśnienia m.in. w ogumieniu pojazdu. Inne nazwy to ciśnieniomierz lub miernik ciśnienia. 

 

Sprawdzanie ciśnienia w oponach – jak to zrobić poprawnie? 

Przede wszystkim należy robić to wtedy, gdy opony są chłodne – najlepiej o poranku lub po dłuższym postoju. Sprawdzenie ciśnienia w oponach zajmuje mniej więcej tyle, ile poświęcamy na zatankowanie samochodu. Do mierzenia ciśnienia służy prosty miernik, którego możemy użyć w warunkach domowych w dowolnym momencie. Urządzenia tego typu są dostępne nie tylko w sklepach motoryzacyjnych, ale często również w większych marketach czy na portalach aukcyjnych w internecie. Ile kosztują mierniki ciśnienia powietrza w kole? Ich ceny startują już od kilkunastu złotych. Jeśli zainwestujemy w tego typu urządzenie, dobrze jest je zabierać w dalsze podróże. Użycie manometru nie jest zbyt skomplikowane. Przykłada się go do wentyla w kole i po kilku sekundach otrzymujemy odczyt. Jednak w razie stwierdzenia zbyt niskiego ciśnienia sam ciśnieniomierz nie wystarczy. Należy wówczas udać się na stację lub użyć kompresora samochodowego. To kolejne przydatne w garażu i domu urządzenie

Jak zmierzyć ciśnienie w oponach samochodowych?

  1. Zabezpiecz auto przed przemieszczeniem. Zostaw na biegu lub zaciągnij hamulec ręczny.
  2. Ściągnij zawór z wentyla opony.
  3. Połącz ciśnieniomierz z wentylem opony.
  4. Podczas pomiaru trzymaj urządzenie szkiełkiem zwróconym do koła.
  5. Dociśnij szczelnie końcówkę ciśnieniomierza do wentyla.
  6. Po kilku sekundach odczytaj wartość i odłącz ciśnieniomierz od wentyla.
  7. Wciśnij palcem czerwony przycisk – wskazówka powróci do położenia zerowego.

Możemy też czynności te wykonać na każdej stacji paliw – to tylko 5 minut, a mogą uratować nasze życie. Wystarczy sprawdzić w instrukcji auta lub na naklejce na nadwoziu, jakie powinno być optymalne ciśnienie. Ewentualnie postawić na bezpieczną wartość 2,2 bara. Następnie podjechać do kompresora, połączyć kabel z zaciskiem do wentyla opony i napompować je do wskazanych wartości. Pamiętajmy, aby ciśnienie mierzyć, kiedy opony samochodowe są zimne. Po przyjechaniu na stację poczekajmy chwilę, aż temperatura opon zrówna się z temperaturą otoczenia. Powietrze pod wpływem ciepła rozpręża się, co może powodować błędny odczyt. 

Jeśli korzystasz z własnego kompresora, pompowanie opon nic Cię nie będzie kosztować. Podobnie będzie, jeśli będziesz korzystać z kompresora na stacji. Najczęściej możliwość użycia sprzętu jest w takim miejscy darmowa.

Pomiar ciśnienia w oponach samochodowych – kiedy przeprowadzić?

Ciśnienie w oponach powinno się kontrolować regularnie. Zapobiegawczo wypadałoby robić to raz na dwa tygodnie. A obowiązkowo przynajmniej raz w miesiącu – to minimum, jakie zalecają eksperci. Jeżeli ogumienie jest młodsze niż 5 lat, będzie to wystarczająca częstotliwość. W przypadku opon starszych należy robić to częściej. 

Warto również sprawdzić wartość ciśnienia przed każdą dłuższą trasą. Nie zapomnij też o zwiększonej ładowności. Gdy wieziesz większą liczbę osób z bagażami lub czeka Cię przeprowadzka – obowiązkowo zwiększ ciśnienie w kołach. Po wszystkim nie zapomnij spuścić nadmiaru powietrza.

Co ważne, kierowco pamiętaj też o wspominanych już zmianach temperatur. Na wartość ciśnienia w oponie ma wpływ temperatura otoczenia. Wraz z jej spadkiem, spada też ciśnienie w oponie. Warto więc zwiększyć ciśnienie w oponach zimowych ze względów bezpieczeństwa.

Komentarze (0) Pokaż komentarze

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki