Jakie rodzaje bagażników na rowery znajdziemy na rynku?

Blog

Bagażnik na rowery – jaki wybrać?

Wielu amatorów szaleństwa na dwóch kółkach przed każdym wakacyjnym lub weekendowym wypadem staje przed dylematem, zabrać ze sobą rower czy nie zabierać. Zapakowanie jednośladu do bagażnika, gdy przestrzeń tę zajmują walizki i innego typu bagaże, jest w zasadzie misją niemożliwą. A już kompletnie niewykonalnym zadaniem jest upchnięcie kilku rowerów jednocześnie. 

Jeżeli zatem rower to nasz sposób na podróże, na zwiedzanie, na spędzanie wolnego czasu, na relaks i na hobby, nie warto z niego rezygnować. Warto natomiast zainwestować w bagażnik na rowery do auta. Tym bardziej, że na rynku jest wiele sprawdzonych przez użytkowników sposobów na przewożenie bicykli. W tym artykule zrobimy ich przegląd, rozważymy ich wady i zalety i podpowiemy jak dobrać bagażnik na rowery do swoich potrzeb. Sprawdzimy też czy każdy bagażnik pasuje do każdego auta?

 

Gdy jedziemy na wakacje i planujemy aktywny wypoczynek na rowerze, zawsze możemy rozważyć wypożyczenie sprzętu na miejscu. Jednak każdy szanujący się cyklista, wie że to nie to samo. Zwłaszcza w sytuacji, gdy inwestujemy w sprzęt ciężko zarobione pieniądze i definiujemy rower pod siebie. Podobnie należy zrobić z bagażnikiem samochodowym na rowery. Nie jest to mała inwestycja. Jednak ten jednorazowy wydatek, zwróci się nam szybciej niż myślimy, a dobrze wybrany posłuży przez długie lata. 
 

Na co zwrócić uwagę wybierając bagażnik samochodowy na rowery?

Planując kupno bagażnika rowerowego, nie kierujmy się tylko ceną. Nie zawsze to co jest najdroższe, jest najlepsze. Bagażnik jak większość sprzętów musimy dopasować przede wszystkim do siebie, do rodzaju roweru oraz do samochodu, jakim będziemy przewozić jednoślady. Ważne, by jego parametry były zgodne z tymi samochodowymi. Nie kupimy przecież dachowego bagażnika na rowery, gdy nasze auto nie posiada relingów, do których należy go zamocować. Im częściej będziemy korzystać z bagażnika, tym bardziej musimy brać pod uwagę to, by był on praktyczny, wygodny w użyciu i łatwy w obsłudze. Gdy jesteśmy posiadaczami wysokiego auta, montowanie rowerów na bagażniku dachowym, za każdym razem będzie nie lada wyzwaniem, zwłaszcza dla niskiej osoby. Pamiętajmy też, o kwestiach bezpieczeństwa. Najważniejsze, by przewożenie rowerów nie stanowiło zagrożenia dla nas, ani dla innych uczestników ruchu drogowego. 

Jak widać jest wiele wytycznych wartych rozważenia przed zakupem bagażnika na rowery do auta, dlatego nie strońmy od wizyty w wyspecjalizowanych sklepach i nie bójmy się zadawać pytań. Doradcy chętnie posłużą nam swoją wiedzą i podpowiedzą ciekawe rozwiązania. 

Jakie rodzaje bagażników na rowery znajdziemy na rynku?

Wśród samochodowych bagażników do transportu rowerów wyróżniamy trzy podstawowe typy. Różnią się one głównie docelowym miejscem montażu, a tym samym lokalizacją roweru na aucie podczas przewożenia. To jaki rodzaj bagażnika wybierzemy, nie pozostaje bez wpływu na komfort jazdy kierowcy oraz jakość jazdy.  
 

Bagażnik dachowy na rowery – najpopularniejsza opcja

Najczęściej widywanym na drogach rodzajem samochodowego bagażnika na rower jest jego wersja dachowa. O jego popularności decyduje głównie cena. Najtańsze wersje znajdziemy już za ok. 100 zł. Koszt zakupu bagażnika dachowego na rowery jest relatywnie nie wysoki, zwłaszcza gdy dodamy, że przy jego pomocy możemy przetransportować pięć bicykli jednocześnie. Zasadniczo możemy wyróżnić dwa rodzaje bagażników dachowych – takie, które łapią rower za ramę oraz typ drugi, gdzie wymagany jest demontaż koła przedniego, tzw. boxy dachowe. W obu wypadkach rowery przewozimy w pionie. Przybliżony czas montażu belek dachowych na relingi, uchwytów oraz zainstalowanie w nich rowerów to 1 godzina. 

Zalety:                        

  • bagażnik na dachu w żaden sposób nie ogranicza widoczności,
  • uchwyty nie rysują, nie niszczą lakieru karoserii, 
  • cena, która jest relatywnie niewysoka, w zależności od zastosowanych materiałów: belki stalowe lub aluminiowe.

Wady:

  • zwiększenie oporu powietrza podczas jazdy, co powoduje większe zużycie paliwa, 
  • kłopotliwy montaż rowerów na wysokości, co jest sporym utrudnieniem przy niewysokim wzroście lub przy ciężkich rowerach, 
  • w trakcie jazdy należy zachować szczególną ostrożność, ze względu na dodatkową wysokość, zwłaszcza wjeżdżając do tuneli, garaży czy pod niskie mosty.

Bagażnik na rowery na klapę – wady i zalety

Kolejny popularny model bagażnika wśród miłośników dwóch kółek to bagażnik rowerowy na klapę. Ten typ sprzętu pozwoli nam bez trudu przetransportować od 2 do maksymalnie 4 rowerów. Montaż bagażnika na tylnej klapie samochodu nie należy do najłatwiejszych i szybkich. W dodatku często są one dedykowane konkretnym markom czy modelom samochodów, także przy wymianie auta, musimy jednocześnie zakupić nowy bagażnik. Także jego użytkowanie nie każdemu przypadnie do gustu, bowiem taki model utrudnia i ogranicza dostęp do przestrzeni bagażowej auta. Z drugiej strony instalowanie samych jednośladów jest o niebo wygodniejsze, niż dźwiganie ich na dach samochodu.

Zalety:

  • nie musimy posiadać w naszym aucie haka holowniczego czy też belek dachowych,
  • łatwość montażu rowerów na bagażniku, 
  • małe rozmiary bagażnika ułatwiają przechowywanie po demontażu,
  • całość konstrukcji wraz z rowerami nie zasłania tablicy rejestracyjnej,
  • nie powodują podwyższonego spalania podczas jazdy. 

Wady

  • montaż konstrukcji nie należy do najłatwiejszych,
  • słaba uniwersalność bagażników montowanych na klapie samochodu,
  • utrudniona dostępność do przestrzeni bagażowej,
  • tego typu bagażniki nie są zbyt stabilne.
     

Bagażnik rowerowy na hak – za i przeciw

Trzecie rozwiązanie dedykowane jest właścicielom samochodów z hakami holowniczymi. To rozwiązanie do transportu jednośladów jest warte rozważenia. Większość producentów posiada po kilka modeli bagażników, więc wybór jest dość szeroki i nie stanowi problemu znalezienie wersji idealnie dopasowanej także pod względem ekonomicznym. Jedyną przeszkodę może stanowić dla kupującego cena, bo tego rodzaju platformy rowerowe są najdroższe. Jednak, gdy zrobimy bilans zysków i strat, zawsze wyjdziemy na plus. Kupno bagażnika na haku to wydatek rzędu kilku tysięcy. 

Zalety: 

  • możliwość zakupu bagażnika z czujnikami cofania,
  • nie wpływa na wysokość samochodu i nie utrudnia jazdy,
  • prosty montaż rowerów do bagażnika, wymagający użycia najmniej wysiłku od właściciela auta, 
  • o wiele łatwiejszy dostęp do bagażnika, zwłaszcza przy modelach z możliwością odchylenia wieszaka,
  • nie wpływa na zwiększone spalanie paliwa, 
  • niewielkie gabaryty ułatwiają przechowywanie.

Wady:

  • przedłużają samochód, co powoduje utrudnione parkowanie, 
  • stabilność zamontowanych rowerów pozostawia nieco do życzenia,
  • tylko lepsze modele posiadają możliwość odchylania wieszaka,
  • instalacja zasłania tablicę rejestracyjną,
  • ceny bagażników sięgające nawet do 5-6 tysięcy złotych, zwłaszcza modeli z dodatkowymi czujnikami cofania.

Przeciwnicy bagażników rowerowych na hak jako główną wadę poza ceną, wymieniają konieczność wyrobienia trzeciej tablicy rejestracyjnej. Przekładanie tablicy jest nielegalne. Według polskiego prawa samochód poruszający się po drogach publicznych musi posiadać pełne oznakowanie zarówno z przodu jak i z tyłu. Ponadto musi być ono dobrze widoczne. Stąd wymóg posiadania trzeciej tablicy montowanej na bagażniku. Jej wyrobienie to koszt 53 zł.  

Więcej na team tablic rejestracyjnych w Polsce i innych zmianach w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym przeczytasz na naszym blogu, w sekcji Porady. 
 

Ile można jechać z bagażnikiem rowerowym na haku?

Jazda samochodem z bagażnikiem na rowery nie zwalnia nas z przestrzegania przepisów o ruchu drogowym. Można by rzec, że wręcz przeciwnie, powinniśmy zachować zwiększoną czujność, chociażby z powodu zwiększonych gabarytów samochodu czy większego oporu powietrza, obciążone auto staje się mniej zwrotne i przyspiesza z opóźnieniem. Większość producentów zaleca jazdę z maksymalną prędkością do 130 km/h. Zasada ta dotyczy zarówno samochodów z bagażnikami rowerowymi montowanymi na dachu jak i na haku auta.

Wypożyczalnia samochodów Kaizen Rent przypomina: Kierowco, niezależnie od zaleceń producentów, zachowanie ostrożności oraz dostosowanie prędkości do warunków aktualnie panujących na drodze jest decydujące, jeśli chodzi o nasze bezpieczeństwo. 

Komentarze (0) Pokaż komentarze

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki