Wymiana i uszkodzenia termostatu w samochodzie. Wszystko, co musisz o nim wiedzieć
Czy choć raz znalazłeś się w gronie kierowców, którzy doświadczyli niezwykłego zjawiska, jakim jest przegrzanie silnika? Czy czułeś ten charakterystyczny niepokój, że coś jest nie tak z układem chłodzenia... Twoje ciało zastygło w obezwładniającym bezruchu z pytaniem: dlaczego temperatura silnika wciąż rośnie?
Jeśli odpowiedziałeś TAK, na powyższe pytania, przygotuj się na fascynującą podróż przez niezbadany układ chłodzenia! W dzisiejszym artykule zajrzymy pod maskę samochodu i poznajmy tajemnice termostatów, które kryją się w czeluściach Waszych pojazdów. Rozprawimy się z mitami, demaskując znaki, które mogą zdradzić, że to właśnie on zepsuty termostat, stoi za palącym problemem!
To będzie opowieść o subtelnej, ale niezwykle ważnej części silnika – termostacie. 🚗🔧💡
Oto on – termostat, serce układu chłodzenia w samochodzie
Termostat to niepozorny element układu chłodzenia silnika. Najczęściej wykonany jest z metalu i ma postać zaworu grzybkowego. W środku zaworu znajduje się element termostatyczny, który zmienia swoją objętość pod wpływem temperatury, tym sposobem regulując przepływ cieczy chłodzącej.
Przez fachowców często nazywany bywa sercem układu chłodzenia w samochodzie, ponieważ reguluje przepływ płynu chłodzącego na dwa obiegi: mały i duży, podobnie jak w krwiobiegu człowieka. Jego głównym celem jest bowiem utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika, która wynosi około 90 stopni Celsjusza, poprzez otwieranie i zamykanie obwodów krążenia płynu chłodniczego. Ma to bezpośredni wpływ na efektywność i trwałość jednostki spalinowej.
Termostat działa na zasadzie rozszerzalności cieczy. Gdy płyn chłodzący jest zimny, termostat jest zamknięty. Oznacza to, że płyn krąży tylko w małym obiegu, czyli pomiędzy blokiem silnika a nagrzewnicą. Dzięki temu silnik szybciej się nagrzewa. Gdy temperatura płynu chłodniczego przekroczy określoną wartość, element termostatyczny się rozszerza i zawór się otwiera. Wówczas płyn chłodniczy zaczyna krążyć również w dużym obiegu, czyli przez chłodnicę. Dzięki temu silnik jest chłodzony w trakcie pracy.
Termostaty są powszechnie stosowane w przemyśle nie tylko w motoryzacji. Znajdziemy go w różnego rodzaju urządzeniach elektronicznych, takich jak lodówki, pralki, żelazka czy czajniki.
Gdzie znajduje się termostat w samochodzie?
Aby znaleźć termostat w swoim samochodzie, najlepiej zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu. W tym dokumencie powinny znajdować się szczegółowe informacje na temat lokalizacji termostatu.
Z reguły termostat znajduje się w układzie wężów układu chłodzenia, najczęściej w okolicach chłodnicy. W większości samochodów ma postać niewielkiego, okrągłego elementu, który otwiera się bądź zamyka pod wpływem temperatury. W ten sposób reguluje temperaturę silnika. Dzięki temu silnik może pracować w optymalnym środowisku.
Jak sprawdzić termostat w samochodzie?
Jeśli nie mamy instrukcji obsługi pojazdu, możemy odnaleźć termostat, kierując się następującymi wskazówkami:
- Szukaj elementu w kształcie śruby z zaworem grzybkowym.
- Element ten powinien być zamontowany w układzie wężów chłodniczych, najczęściej w okolicach chłodnicy.
- Wesprzyj się instrukcją obsługi pojazdu do innego modelu samochodu o podobnej konstrukcji.
Jeśli znajdziemy termostat, możemy sprawdzić jego stan. Termostat powinien być sprawny, czyli powinien się otwierać i zamykać w odpowiednim momencie. Jeśli termostat jest uszkodzony, należy go wymienić.
Podejrzewasz, że termostat w Twoim samochodzie jest uszkodzony? Powinieneś jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego. Uszkodzony termostat może spowodować przegrzanie silnika, co może doprowadzić do poważnych uszkodzeń.
Uszkodzony termostat – objawy awarii
Siedzisz wygodnie za kierownicą swojego czterokołowca, wystukujesz nogą rytm piosenki, lecącej w radiu... nagle zatrzymujesz się na czerwonym świetle i zauważasz, że termometr temperatury silnika zaczyna piąć się w górę, a spod maski wydobywa się dym...
To jedna z sytuacji, której żaden kierowca nie chciałby doświadczyć. Czy to sygnał, że coś jest nie tak z układem chłodzenia? W takich okolicznościach zepsuty termostat może być jednym z głównych podejrzanych!
Najczęstszym objawem zepsutego termostatu jest właśnie opisane powyżej przegrzewanie się silnika. Gdy termostat jest zamknięty, płyn chłodzący nie krąży w dużym obiegu, przez co silnik nie może się odpowiednio schłodzić. W rezultacie stale rosnąca temperatura silnika może osiągnąć niebezpieczne wartości, uszkadzając silnik. Gdy termostat jest uszkodzony, może się on nieprawidłowo otwierać i zamykać, co może również powodować nagłe skoki temperatury płynu chłodzącego.
👉 Podsumowując, wyróżniamy dwa rodzaje awarii termostatu: w pozycji otwartej i zamkniętej.
- Termostat w pozycji otwartej przejawia się zwiększonym spalaniem paliwa na krótkich trasach i problemami z ogrzewaniem wnętrza przy niskich temperaturach.
- Zwiększone spalanie paliwa. Uszkodzony termostat może spowodować, że komputer silnika będzie podawał więcej paliwa, aby utrzymać silnik w odpowiedniej temperaturze.
- Problemy z ogrzewaniem wnętrza samochodu. Gdy termostat jest otwarty, płyn chłodzący krąży również w dużym obiegu, przez co nagrzewnica nie jest w stanie wytworzyć ciepła.
- Wskaźnik paliwa nie podnosi się dostatecznie. W trasie wartość ta nie przekroczy 70 stopni. Jedynie na postoju osiągając porządane 90 stopni C.
- Termostat w pozycji zamkniętej rozpoznamy po gwałtownym wzroście temperatury silnika i dymieniu spod maski, co może prowadzić do awaryjnego zatrzymania pojazdu i zagrożenia dla silnika.
- Wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej rośnie. Po pokonaniu zaledwie kilku kilometrów wskaźnik temperatury gwałtownie wzrośnie w kierunku krytycznych wartości.
- Dym unoszący się spod maski. Gdy silnik przegrzewa się, może dojść do zatarcia silnika. W takim przypadku spod maski może unosić się dym.
- Dym z wydechu. Jeśli silnik przegrzewa się, może dojść do spalania oleju silnikowego. W rezultacie z wydechu może wydobywać się dym.
- Problemy z nagrzewnicą. Jeśli termostat jest zablokowany w pozycji zamkniętej, nagrzewnica nie będzie działać prawidłowo. Płyn chłodzący nie będzie krążyć przez nagrzewnicę, więc wnętrze samochodu nie będzie się nagrzewać.
Zepsuty termostat objawy uszkodzenia – jak sprawdzić termostat w samochodzie?
Pamiętajmy, że kiedy przystępujemy do diagnostyki układu chłodniczego, silnik musi być chłodny. W przeciwnym razie narażamy się na poparzenia rozgrzanym płynem i kłębami pary.
Aby sprawdzić, czy termostat jest uszkodzony, można wykonać następujące czynności:
- Uruchom silnik i odczekaj, aż osiągnie on normalną temperaturę pracy.
- Dotknij węża, który odprowadza płyn z silnika. Jeśli wąż jest gorący, termostat jest prawdopodobnie otwarty.
- Zatrzymaj silnik i odczekaj kilka minut.
- Ponownie dotknij węża, który odprowadza płyn z silnika. Jeśli wąż jest zimny, termostat jest prawdopodobnie zamknięty.
Jeśli wąż jest gorący po zatrzymaniu silnika, termostat jest prawdopodobnie uszkodzony i należy go wymienić.
Można również wykonać test diagnostyczny za pomocą specjalnego testera termostatu. Tester ten mierzy temperaturę, przy której termostat się otwiera. Jeśli temperatura otwarcia termostatu jest niższa lub wyższa niż zalecana, termostat jest prawdopodobnie uszkodzony.
Zrób to sam, czyli wymiana termostatu krok po kroku
Wymiana termostatu jest stosunkowo prostą czynnością, którą można wykonać samodzielnie. Do wymiany termostatu potrzebne są narzędzia i odrobina wiedzy. Jeśli masz podstawowe umiejętności mechaniki, możesz samodzielnie wymienić termostat w swoim samochodzie.
Jeśli jednak nie masz doświadczenia w naprawach samochodowych, lepiej skonsultować się z mechanikiem. Fachowiec przeprowadzi wymianę termostatu szybko i sprawnie, a także udzielić Ci niezbędnych wskazówek.
Zdecydowałeś się na konsultację i Twoje auto stoi teraz u mechanika? Wypróbuj wynajem średnioterminowy samochodów z Kaizen Rent. Nasze nowe, bogato wyposażone samochody czekają na Ciebie gotowe do drogi!
Czy można samemu się podjąć wymiany termostatu?
Wymiany termostatu możesz śmiało dokonać samodzielnie w zaciszu własnego garażu. By ta operacja na otwartym organizmie Twojego samochodu przebiegła sprawnie, przygotuj sobie następujące narzędzia:
- klucz nastawny lub klucz płaski o odpowiednim rozmiarze
- miska do zbierania płynu chłodzącego
- nowy termostat
PRÓBA WODY: Zanim wymienisz termostat na nowy, możesz najpierw przeprowadzić test wody, który zdradzi Ci, czy faktycznie przyczyna awarii tkwi w tym małym elemencie. Po odkręceniu termostatu wrzuć go do gorącej wody. Powinien się wtedy otworzyć – to prawidłowa reakcja. Termostat wrzucony do miski z zimną wodą powinien się zamknąć. Jeśli zachowuje się zgodnie z tymi zasadami, przyczyna awarii może tkwić głębiej. Wówczas warto zasięgnąć porady mechanika lub na własną rękę szukać przyczyny. Za nieprawidłową pracę układu mogą odpowiadać inne elementy jak pompa wodna, radiator chłodnicy czy niedostateczna ilość płynu chłodzącego.
Przebieg wymiany termostatu w kilku prostych krokach:
- Odłącz akumulator. Przed rozpoczęciem wymiany termostatu należy odłączyć akumulator. Dzięki temu unikniemy przypadkowego zwarcia elektrycznego.
- Odkręć klapę układu chłodniczego. Bez tego kroku nie dostaniesz się do jego serca, czyli termostatu.
- Namierz termostat. Termostat znajduje się zazwyczaj w pobliżu chłodnicy. Jest to niewielkie urządzenie o kształcie małej butelki. Na jednym końcu termostatu znajduje się wąż odprowadzający płyn z silnika, a na drugim wąż doprowadzający płyn do chłodnicy.
- Odłącz węże od termostatu. Użyj klucza nasadowego lub płaskiego, aby odkręcić węże od termostatu.
- Spuść płyn chłodzący z układu chłodzenia. Użyj węża do spuszczenia płynu chłodzącego, aby spuścić płyn z układu chłodzenia. Płyn chłodzący można przelać do pojemnika lub po prostu spuścić go na ziemię.
- Wymontuj stary termostat. Użyj klucza nasadowego lub płaskiego, aby wymontować stary termostat. Pamiętaj, aby nie uszkodzić termostatu.
- Zamontuj nowy termostat razem z uszczelką. Użyj klucza nasadowego lub płaskiego, aby zamontować nowy termostat.
- Napełnij układ chłodzenia płynem chłodzącym. Użyj węża do napełniania układu chłodzenia, aby napełnić układ chłodzenia płynem chłodzącym zgodnym z zaleceniami producenta samochodu.
- Podłącz akumulator. Po napełnieniu układu chłodzenia podłącz akumulator.
Pamiętaj, po wymianie termostatu należy przeprowadzić test jazdy, aby sprawdzić, czy termostat działa prawidłowo i nie ma wycieków. Upewnij się, że wszystkie elementy przykręciłeś prawidłowo, że nie zapomniałeś o uszczelce.
Zacięty termostat objawy – wymiana czy naprawa?
Wymiana termostatu jest stosunkowo łatwa i niedroga, a może zapobiec poważnym uszkodzeniom silnika. Niewielki wydatek pozwoli zaoszczędzić Ci dużo pieniędzy na naprawie silnika w przyszłości. Jeśli podejrzewasz, że termostat jest uszkodzony, nie zwlekaj z jego wymianą. Jazda z uszkodzonym termostatem może być bardzo szkodliwa dla pojazdu i wiązać się z licznymi konsekwencjami.
Wybór między naprawą a wymianą zepsutego termostatu może zależeć od kilku czynników, takich jak stopień uszkodzenia, koszty naprawy, wiek samochodu i dostępność części zamiennych. Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc w podjęciu decyzji:
Naprawa zepsutego termostatu
Naprawa zepsutego termostatu jest możliwa w przypadku, gdy termostat jest uszkodzony w wyniku zanieczyszczenia lub nieszczelności. W takim przypadku można wymienić uszczelkę lub wyczyścić termostat.
Wymiana zepsutego termostatu
Wymiana zepsutego termostatu jest konieczna w przypadku, gdy termostat posiada uszkodzenia mechaniczne lub uległ przegrzaniu. W takim przypadku termostat nie nadaje się do naprawy i należy go wymienić na nowy.
Ostateczna decyzja zależy od konkretnej sytuacji i warunków eksploatacji pojazdu. W przypadku wątpliwości lub poważnych problemów z termostatem zawsze warto skonsultować się z profesjonalnym mechanikiem, który przy okazji może przeprowadzić przegląd samochodu i wychwycić inne usterki w aucie.
Komentarze (0) Pokaż komentarze