Skrzynia DSG

Blog

Skrzynia DSG – czym się charakteryzuje?

Z roku na rok wzrasta sprzedaż samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. Oprócz standardowych „automatów”, w samochodach montowane są również skrzynie DSG, łączące cechy przekładni zautomatyzowanych i manualnych. Auto ze skrzynią automatyczną DSG zapewnia błyskawiczne przyspieszanie i zmianę przełożeń bez utraty mocy. Jak działa skrzynia biegów DSG? Jakie są wady i zalety przekładni dwusprzęgłowej? O tym w artykule!

Skrzynia DSG – co to takiego?

Nazwa skrzyni DSG pochodzi od angielskiego Drive Shift Gearbox (lub niemieckiego Direkt Schalt Getriebe) i oznacza przekładnię zautomatyzowaną wyposażoną w dwa sprzęgła (pozwalające na skrócenie czasu zmiany przełożenia) oraz dwumasowe koło zamachowe. 

Skrzynie biegów DSG dzielą się na te ze sprzęgłem mokrym i suchym. Skrzynie ze sprzęgłem mokrym (chłodzone olejem) przenoszą wyższy moment obrotowy. Z kolei te ze sprzęgłem suchym montowane są zwykle w słabszych jednostkach napędowych.

Pierwszą skrzynię DSG (typu DQ250) w produkowanym seryjnie samochodzie zastosował w 2003 roku Volkswagen. Obecnie takie konstrukcje spotkać można pod różnymi nazwami w autach marek, takich jak Škoda (DSG), Fiat (TCT), KIA (DCT), Ford (Powershift), BMW (DCT) czy Renault (EDC).

Jak działa skrzynia biegów DSG?

Skrzynia automatyczna DSG składa się tak naprawdę z dwóch skrzyń biegów – jednej dla biegów parzystych oraz drugiej dla biegów nieparzystych i biegu wstecznego. Każda z nich posiada swoje sprzęgło – stąd też nazwa „dwusprzęgłowa”. Zmiana biegów następuje na skutek zmiany przenoszonego momentu obrotowego z jednego sprzęgła na drugie. Przykładowo, gdy samochód porusza się na drugim biegu, skrzynia ładuje już bieg trzeci, co przekłada się na płynną i pozbawioną szarpnięć reakcję pojazdu. Sam moment przełączenia biegów trwa ułamek sekundy. Moc silnika jest nieustannie przenoszona na koła.

Dźwignia zmiany biegów skrzyni DSG wygląda identycznie, jak przy tradycyjnej przekładni automatycznej. Kierowca może wybrać tryb automatycznego przełączania biegów lub zmieniać je ręcznie, przesuwając dźwignię sterującą w kierunku góry lub dołu.

Jedną z podstawowych umiejętności, które musi opanować każdy kierowca, jest prawidłowa redukcja biegów – jak redukować biegi? Sprawdź nasz artykuł na ten temat!

Zalety i wady skrzyni DSG

Skrzynie biegów DSG pozwalają na uzyskanie wyższej dynamiki jazdy przy jednoczesnym mniejszym zużyciu paliwa. Przy zmianie biegów nie czuć też bezwładności, która jest typowa przy dodawaniu gazu w tradycyjnych skrzyniach automatycznych. Oznacza to lepszy komfort jazdy ze skrzynią dwusprzęgłową.

A co z wadami skrzyni automatycznej DSG? Niepochlebne opinie o automatach tego typu dotyczą ich awaryjności. Na usterki narażone są zwłaszcza skrzynie z suchymi sprzęgłami, które szybciej się zużywają. Pierwszymi objawami awarii przekładni DSG jest szarpanie przy zmianie biegów lub długie utrzymywanie auta na zbyt wysokich obrotach. W skrzyniach biegów DSG mogą zawodzić również: koło dwumasowe i moduły elektromechaniczne sterujące przełożeniami.

Należy pamiętać o wysokich kosztach naprawy skrzyni DSG. Wydatek na przywrócenie przekładni do życia może wynosić od 4000 do 6000 zł. Czasem do tej ceny należy doliczyć zakup dwumasowego koła zamachowego, które kosztuje ok. 1500-2500 zł. Samą naprawę należy zlecić wykwalifikowanym mechanikom, posługującym się specjalistycznymi narzędziami, co jeszcze podniesie całkowite koszty naprawy.

Jak trwała jest skrzynia DSG?

Trwałość skrzyń automatycznych DSG szacuje się na ok. 150-200 tysięcy kilometrów. Po tym czasie ryzyko usterek wzrasta, co wcale nie oznacza, że musi do nich dojść. Jak dbać o skrzynię DSG? Aby skrzynia dwusprzęgłowa służyła jak najdłużej, należy wymieniać olej – maksymalnie po przejechaniu 40-60 tys. km. Przy okazji warto regularnie wymieniać płyn hydrauliczny mechatroniki. Stosowanie się do zaleceń serwisowych pozwala na wydłużenie żywotności skrzyni DSG nawet do 250-300 tysięcy km.

Jak sprawdzić automat przed kupnem?

Przed zakupem samochodu ze skrzynią automatyczną DSG koniecznie należy sprawdzić jej działanie. Aby to zrobić, trzeba rozgrzać silnik i zwrócić uwagę na płynność zmiany biegów. Upewnijmy się, że przyspieszaniu nie towarzyszy szarpanie, które może oznaczać usterkę przekładni. Jazda próbna powinna trwać dłuższą chwilę, bo niektóre z wad nie dają o sobie znać zaraz po odpaleniu silnika. Stan skrzyni biegów DSG warto zweryfikować również w specjalistycznym warsztacie.

Skrzynia DSG czy zwykła – co lepsze?

Stosując się do zaleceń producenta co do sposobu eksploatacji przekładni – skrzynia DSG może przynieść więcej frajdy z bardziej dynamicznej i komfortowej jazdy w porównaniu ze zwykłą skrzynią manualną. Musimy jedynie pamiętać o konieczności regularnej wymiany oleju i dokonywaniu regularnych przeglądów – szybkie wykrycie nieprawidłowości pozwala uniknąć kosztownych napraw skrzyni DSG.

Planujesz wynajem auta na dni lub miesiące? Skorzystaj z oferty wypożyczalni samochodów Kaizen Rent, w której oferujemy pojazdy przodujących marek, wyposażone w skrzynie automatyczne i manualne.

Komentarze (0) Pokaż komentarze

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki