Stukanie w kole i zawieszeniu podczas jazdy. Co może oznaczać?

Blog

Stukanie w kole i zawieszeniu podczas jazdy. Co może oznaczać?

Awarie samochodu budzą w kierowcach panikę. Wyobrażamy sobie najgorsze możliwe scenariusze. Bo przecież nikt nie lubi usterek, które zawsze wiążą się z nieplanowanymi kosztami i unieruchomieniem naszego środka transportu. A to nierzadko generuje kolejne problemy. Bywa, że takich przykrych niespodzianek możemy uniknąć. Wystarczy wsłuchać się w swoje auto, które często daje nam sygnały, że pod maską czy w zawieszeniu dzieje się coś niepokojącego. Dziwne odgłosy, stuki w zawieszeniu? Hałasy z podwozia? Czy zawsze oznaczają coś złego? Jak sprawdzić co powoduje stukanie z tyłu samochodu podczas jazdy? Spróbujemy znaleźć najczęstsze przyczyny stukania w kole i podpowiedzieć, jak im zaradzić.

 

Najczęstsze przyczyny stukania w kole i zawieszeniu

Stuki w zawieszeniu, niepokojące pukanie w kole czy inne hałasy z podwozia to najczęstsze dolegliwości samochodów jeżdżących po polskich drogach. Niestety nie biorą się one znikąd. Stan naszych dróg pozostawia wiele do życzenia. Dziury, koleiny wyrwy w asfalcie lub wystające studzienki kanalizacyjne utrudniają normalną jazdę samochodem. Zła kondycja dróg odbija się na „zdrowiu" naszych samochodów. Jeżeli jeździmy po takich drogach codziennie, tym bardziej narażamy auto na zużywanie się kluczowych elementów zawieszenia. Największe żniwa zawsze zbiera zima. To właśnie w tym okresie roku drogi, główni winowajcy samochodowych usterek, pod wpływem niskich temperatur, ulegają zniszczeniu. 

By nasze samochody sprawnie działały, wszystkie układy muszą być zdrowe. Jeżeli jeden z podzespołów nie działa prawidłowo, inny zostaje nadmiernie obciążony, a to przyspiesza proces niszczenia. Nie reagując na sygnały, jakie daje nam auto, narażamy się na kolejne usterki, często większego kalibru. I dodatkowe wydatki. Dlatego, jeśli słyszysz dziwne, niepokojące stukanie w kole – reaguj od razu. Lekceważenie pierwszych oznak awarii pogłębia problem i podnosi koszty naprawy.

 

Stuki w zawieszeniu na dziurach

Sprawne auto powinno cicho pokonywać nawet znaczne nierówności. Nie powinno wydawać żadnych głośnych dźwięków, zwłaszcza tych metalicznych. Te bowiem świadczą o luzach. Newralgiczne elementy konstrukcyjne auta wzmocnione są bowiem gumą, która absorbuje drgania podczas jazdy. Z czasem gumowe części zużywają się, czego efektem jest uderzanie metalowych części o siebie. W ten sposób powstają niepożądane luzy.

Jeśli więc Twoje auto hałasuje, sprawdź układ jezdny lub udaj się do mechanika. W ten sposób unikniesz przykrych niespodzianek i groźnych sytuacji na drodze. Już drobne stuki w zawieszeniu, które pojawiają się podczas jazdy po dziurach, powinny Cię zaniepokoić.  Pamiętaj, że ignorowanie pierwszych objawów awarii samochodu to ryzykowna gra. Czasami wystarczy niewielka naprawa, by pojazd był na powrót cichy i przede wszystkim bezpieczny. 

Zatem co może stukać w zawieszeniu na dziurach? Jakie mogą być inne źródła stukania?

Oto najbardziej newralgiczne elementy, które należy sprawdzić w pierwszej kolejności. 

 

Stukanie podczas jazdy z przodu – co może oznaczać?

  1. Luz w przekładni kierowniczej. Jeżeli słyszysz stukanie podczas maksymalnego skrętu kół, czujesz, że auto gorzej się prowadzi, a do tego zaobserwowałeś wycieki płynu przekładniowego, prawdopodobnie oznacza to, że w przekładni zębatkowej pojawił się znaczny luz. W takiej sytuacji maglownicę należy poddać regeneracji lub wymianie, po wyeliminowaniu ewentualnych innych uszkodzeń zawieszenia. Naprawa to koszty ok. 800 zł.
  2. Górne punkty mocowania zawieszenia. Hałasy w zawieszeniu nie zawsze muszą zwiastować uszkodzenie amortyzatorów. Mogą to być jedynie luzy w mocowaniu poduszek, których zadaniem jest podtrzymywanie amortyzatorów. Przednie poduszki są metalowo-gumowe i dodatkowo łożyskowane. Podczas skręcania w łożysku z czasem powstają luzy – to efekt zużycia. Wówczas należy wymieniać przednie punkty mocowania, by auto przestało charakterystycznie skrzypieć podczas manewrów parkingowych i skręcania kół. Cena naprawy: ok. 300 zł. 
  3. Uszkodzone łożysko koła. Hałas, którego intensywność uzależniona jest od obciążenia, a dźwięk przybiera na sile wraz z prędkością, wskazuje na zużyte łożyska. Jeżeli uszkodzone jest łożysko lewego przedniego koła, będzie ono mocniej hałasowało na zakrętach w prawo i odwrotnie. Jeśli zużyło się łożysko prawego przedniego koła, da ono o sobie znać podczas zakrętu w lewo. W pierwszej kolejności zużywają się bardziej obciążone łożyska przednich kół. Nie znaczy to, że podobna sytuacja nie może zdarzyć się kołach z tyłu samochodu. Jeżeli w naszym modelu auta łożyska nie są zintegrowane z piastami ani z tarczami hamulcowymi, naprawa nie będzie droga – 150 zł. W przeciwnym razie koszty wymiany wzrosną.
  4. Wybite tuleje wahaczy. Stukanie przy jeździe po wybojach i luz na kole to sygnał, że być może należy wymienić tuleje wahaczy. Zwykle problem dotyczy tych przednich. Koszty naprawy będą niewielkie (ok. 150 zł), jeśli wahacze są stalowe i możliwa jest wymiana samej tulei. Jeżeli jest inaczej, konieczna będzie wymiana wahaczy. 
  5. Luźne przeguby drążków kierowniczych. Stukanie w kole słyszysz na postoju podczas krótkich, zdecydowanych ruchów kierownicą? To znak, że na końcówkach drążków kierowniczych, łączących przekładnię z kolumną McPhersona lub zwrotnicą pojawił się luz. Naprawa nie będzie droga, ceny w warsztacie zaczynają się od 150 zł. Jednak warto szybko działać. Pogłębiająca się usterka zaburzy precyzję prowadzenia pojazdu. Wyzwaniem będzie wówczas utrzymanie kierunku jazdy.
  6. Zerwany łącznik stabilizatora. Stukanie podczas jazdy po dziurach, a nawet niewielkich nierównościach może zapowiadać również problemy z łącznikiem stabilizatora. Pewności nabierzesz, gdy rozbujasz auto na boki i hałasy się powtórzą. Łączniki stabilizatorów to jedne z najmniej trwałych elementów w aucie. Często wykonane są z tworzyw sztucznych, a ich naprężenie nieustannie wystawiane jest na spory wysiłek. Na szczęście to jedna z tańszych usterek związanych ze stukami w zawieszeniu – 100 zł. 

 

Stukanie podczas jazdy z tyłu – co może oznaczać?

  1. Uszkodzony amortyzator. Metaliczne stukanie podczas pokonywania nierówności może sygnalizować luz na tulejach tylnych amortyzatorów. Czasem dzieje się tak na skutek wady fabrycznej. Czasem wynika to z normalnego zużycia elementów nośnych. Najczęściej jednak jest to objaw mechanicznego uszkodzenia wskutek jazdy po nierównościach lub np. najechania na krawężnik. Nie tylko stukanie, ale i piski – to objawy „choroby" amortyzatora. Dzieje się tak, gdy traci on swoją skuteczność i nie tłumi drgań koła. Szacowany koszt naprawy minimum 400 zł. 
  2. Luźny wydech (lub jego osłona termiczna). Metaliczny hałas przypominający brzęczenie, narastający wraz ze zwiększonymi obrotami silnika może zwiastować obluzowanie się wydechu. Jazda po nierównościach nie pozostaje bez wpływu na elementy mocujące. W takiej sytuacji należy sprawdzić, czy nie zerwały się wieszaki podtrzymujące wydech. Ewentualnie uszkodzeniu mogły ulec mocowania jego osłony termicznej. Koszt naprawy ok. 100 zł. 
  3. Wyrobiony sworzeń wahacza. Stłumione, niezbyt głośne stuki podczas jazdy po dziurach dochodzące z okolicy tylnych kół oraz towarzyszące im wyczuwalne luzy w zawieszeniu to oznaka uszkodzenia sworznia wahacza. To niebezpieczna i nagła sytuacja, która może skończyć się wypadkiem. Jeśli koła reagują na ruchy kierownicy z opóźnieniem lub przy małych skrętach nawet wcale, a auto traci sterowność, nie obejdzie się bez wizyty u mechanika i wymiany wahaczy. Wymieniamy je podobnie jak amortyzatory parami. Koszt ok. 150 zł. 
  4. Tuleja tylnej belki. Natomiast skrzypienie lub stuki z tylnej osi podczas pokonywania nierówności zwiastują, że najpewniej popękała guma tulei tylnej belki. Taki stan rzeczy powoduje luzy w tylnym zawieszeniu, a to bezpośrednio przekłada się na pogorszenie właściwości jednych samochodu. Koszt naprawy jest dosyć wysoki, a to z powodu stopnia trudności wymiany tych elementów zawieszenia (ok. 400 zł). 
  5. Pęknięta sprężyna. Jazda po nierównej nawierzchni w połączeniu z postępującą korozją może oznaczać „śmierć" dla delikatniejszych elementów konstrukcji pojazdów kołowych, np. dla dolnych części sprężyny zawieszenia. Pęknięta sprężyna zsuwa się z kielicha, powodując specyficzne stukanie i chroboty podczas manewrów i jazdy po uszkodzonej nawierzchni. Taka usterka często bywa niezauważona, nawet na przeglądzie technicznym. Co da nam pewność, że hałasy z zawieszenia to pęknięta sprężyna? Ściąganie podczas jazdy na wprost i nierówna wysokość narożników auta. Ile wydamy na naprawę? Powinniśmy zamknąć się w kwocie 500 zł. 

Stukanie z tyłu samochodu podczas jazdy

Warto też pamiętać, że potencjalnym źródłem hałasów w podwoziu niekoniecznie muszą być elementy zawieszenia. Czasami mogą to być naderwane osłony aerodynamiczne lub termiczne albo źle dokręcone koło.

Przykładowo nasilający się wraz z prędkością hałas, przypominający dźwięk terkotania bądź rytmicznych uderzeń najczęściej połączyć możemy z uszkodzoną osłoną podwozia. Współcześnie produkowane samochody w celu zwiększenia aerodynamiki oraz ograniczenia poziomu hałasu osłonięte są wieloma wielowarstwowymi płytami. Wystarczy nieostrożny manewr, wjechanie w dziurę czy najazd na krawężnik, by uszkodzić taką osłonę. Pęknięcie płyty podwozia może być nawet skutkiem użycia zbyt dużej siły do podczas łączenia obu elementów ze sobą. Niewielkie uszkodzenia można próbować naprawić, przy większych szkodach zaleca się wymianę osłony. Koszt takiej naprawy to 150 zł i więcej.

Jeśli stukanie pojawia się bezpośrednio po sezonowej wymianie ogumienia lub po bieżących naprawach, do wykonania których konieczne było zdjęcie koła – sprawa jest banalnie prosta. Najprawdopodobniej mamy do czynienia z nieprawidłowo dokręconym kołem. Obluzowane, źle dokręcone lub zapieczone śruby w czasie jazdy mogą nieźle hałasować, budząc w kierowcy niepokój. Niestety stukot jest naszym najmniejszym problemem. Śruby podczas jazdy zwłaszcza po dziurach potrafią się odkręcać, a w ekstremalnych przypadkach nawet wyłamać. Przy dużej prędkości nie trudno wtedy o tragedię. Wystarczy dokręcić samodzielnie koło lub wybrać się do dowolnego warsztatu.  Problem rozwiązany zostanie w kilka minut i znów możemy bezpiecznie ruszyć w drogę.

Jak sprawdzić, co stuka w zawieszeniu?

Sprawdzenie, co stuka w kole czy zawieszeniu nie to nie prosta sprawa. Rozpoznanie usterki tylko i wyłącznie po dźwięku, jaki wydobywa się podczas jazdy, jest niemalże niemożliwe. Jeżeli jednak znasz objawy towarzyszące, masz szansę namierzyć awarię na własną rękę. Jak sprawdzić, co stuka w zawieszeniu?

  • Ustal, w jakim momencie pojawia się stukanie: podczas przejazdu przez nierówności, w trakcie przyspieszania, a może po mocniejszym wciśnięciu pedału hamulca czy na postoju.
  • Dokładne obejrzyj wszystkie elementy zawieszenia. Upewnij się, czy wszystkie części są dobrze dopasowane i trzymają się bez luzu.
  • Skontroluj czy nie śladów wycieku oleju. Niepokojąca jest również korozja np. na sprężynach zawieszenia.
  • Jeśli wszystkie elementy są w porządku, ale nadal słyszysz stukanie, skonsultuj się z mechanikiem samochodowym w celu dokonania ostatecznej diagnozy i naprawy problemu.

Stukanie w kole podczas jazdy – co należy zrobić?

Co zrobić, gdy usłyszymy stukanie w aucie? Jeżeli niepokojące stuki i nietypowe hałasy usłyszysz jeszcze na postoju, masz sporo szczęścia. W takiej sytuacji zrezygnuj z jazdy samochodem i umów wizytę diagnostyczną. Przyczyn generowania przez auto takich odgłosów może być bardzo dużo. Nie jest wcale łatwo samemu namierzyć usterkę.

Stuki w kole pojawiły się podczas jazdy? Problem z łożyskiem, amortyzatorami, tulejami wahacza, końcówką drążka kierowniczego, a nawet zużyte klocki hamulcowe – wszystko to może być źródłem niepokojących odgłosów z okolic koła. Jeżeli nie masz doświadczenia i nie potrafisz samodzielnie zidentyfikować usterki ani tym bardziej ocenić powagi sytuacji i rozmiaru awarii, lepiej nie kontynuuj podróży. Zadzwoń do zaufanego warsztatu samochodowego, mobilnych mechaników lub po lawetę. Ewentualnie spróbuj spokojnie dojechać do najbliższego serwisu, gdzie fachowcy dokładnie sprawdzą stan zawieszenia, namierzając usterkę. 

Pamiętaj, jazda z uszkodzonymi elementami zawieszenia jest niebezpieczna. Uszkodzony samochód stanowi poważne zagrożenie życia i zdrowia nie tylko dla Ciebie, ale też dla innych użytkowników ruchu drogowego. Ponadto, w razie kontroli drogowej, funkcjonariusz policji ma prawo ukarać Cię mandatem za zły stan techniczny pojazdu (przegląd techniczny pojazdu – sprawdź, co musisz wiedzieć).

Jeżeli usłyszysz stuki w kole lub stuki w zawieszeniu, podróżując autem ze stajni Kaizen Rent – nie panikuj. Nasze samochody objęte są ochroną Assistance 24h/dobę. Zadzwoń do nas – numer znajdziesz na zawieszce zapachowej w aucie lub na stronie www. Wypożyczalnia samochodów Ostów Wielkopolski, Wrocław czy Warszawa, nieważnie w którym oddziale wynająłeś pojazd, usunie usterkę na miejscu lub podmieni auto na całkiem sprawne. Bo naszym priorytetem jest Twoje bezpieczeństwo w trasie!

Komentarze (0) Pokaż komentarze

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki