Schemat kolumny MacPhersona

Blog

Kolumna MacPhersona - co to jest i jaką pełni funkcję w samochodzie?

Gdy rozmawiamy o samochodach, myślimy o ich kupnie czy chociażby o wynajmie rozważamy wiele parametrów. Chwalimy się osiągami, zwracamy uwagę na komfort jazdy i trzymanie się drogi… Jednak rzadko który kierowca, niebędący pasjonatem, zastanawia się, skąd się wspomniane właściwości pojazdów biorą, jakie podzespoły mają wpływ na poszczególne atrybuty? 

Dziś pochylimy się nad konstrukcją, która liczy niemal 70 lat, a wciąż nie znalazła godnych zastępców. Co to jest kolumna MacPhersona? Jaką funkcję pełni kolumna MacPhersona w samochodzie? I jakie są wady i zalety tego zawieszenia?

 

Co to jest kolumna MacPhersona?

Kolumna MacPhersona – to rodzaj przedniego zawieszenia samochodu, obecnie jeden z najpopularniejszych. Zawieszenie z kolumnami MacPhersona jest charakterystyczne dla modeli miejskich oraz kompaktowych. Jego innowacyjność polega na tym, że użyty amortyzator teleskopowy pełni jednocześnie dwie funkcje: rolę elementu tłumiącego i prowadzącego koło. 

Jak powstała kolumna MacPhersona?

Jak wskazuje nazwa, konstruktorem tego kompaktowego zawieszenia był amerykański inżynier Earl S. MacPherson. Twórca projektu kolumny pracował w latach 30. dla General Motors. Ale dopiero projektując dla Forda, po raz pierwszy zastosował to rozwiązanie w modelu tej marki Vedette w 1949 roku. Użyto jej ponownie w 1951 w Fordzie Consul produkowanym w Wielkiej Brytanii i kolejny raz w Zephyrze. Jak to z wielkimi umysłami często bywa, wynalazca nie doczekał się czasów, gdy jego projekt zyskał  międzynarodową sławę. Zmarł w 1960 r., niewiele później od momentu pierwszych prób z nowym rodzajem zawieszania samochodu. 
 

Budowa kolumny MacPhersona?

Najważniejszy, jeśli chodzi o kolumnę MacPhersona, jest fakt że pracuje ona niezależnie przy każdym kole samochodu, czyli jak zakładał konstruktor, podpiera ćwiartki samochodu na kole w dwóch punktach. Cały element jest przykręcony do kielichów amortyzatora oraz do wahacza. To układ bardzo prosty w budowie i zarazem, łatwy w obsłudze – taka była główna idea kolumny Macphersona.

Przede wszystkim kolumna MacPhersona wyeliminowała konwencjonalny układ wielowahaczowy, ponieważ  charakteryzuje się bardzo zwartą budową. Ten typ zawieszenia zajmuje mało miejsca w podwoziu, dlatego jest bardzo pożądany w małych samochodach. Więcej miejsca, uzyskanego dzięki zastosowaniu tej kompaktowej kolumny, pozostaje na zamontowanie większego silnika, np. poprzecznie do kierunku jazdy. 

Kolumna to zespół amortyzatora i sprężyny oraz zwrotnicy w postaci jednego elementu. Kolumna MacPhersona jest zatem elementem pełniącym jednocześnie funkcję prowadzącą, resorującą, tłumiącą i skręcającą. 

Budowa kolumny MacPhersona: 

  • dolny wahacz poprzeczny pojedynczy lub trójkątny – odpowiada za prowadzenie,
  • amortyzator i sprężyna śrubowa – ich rola to resorowanie i tłumienie, 
  • zwrotnica połączona z kolumną amortyzatora – odpowiada za kierowanie.

Warto przy tym zauważyć, że cała kolumna MacPhersona obraca się na górnym łożysku w czasie, gdy kierowca kręci kierownicą.

Kolumna McPhersona po dziś dzień jest najczęściej spotykanym typem zawieszenia. Stosuje się ją w wielu segmentach dostępnych na rynku: A, B, C, D, E, a także SUV czy Crossover. Znajdziesz ją też w większości pojazdów wypożyczalni samochodów w Warszawie, działającej pod szyldem Kazein Rent. Dzięki czemu możesz cieszyć się bezpieczeństwem, komfortem jazdy i zwrotnością naszych aut w podróży prywatnej i służbowej. 

Jak działa kolumna MacPhersona?

Prostej konstrukcji kolumna, posiada wiele funkcji, dzięki którym jazda samochodem z tego rodzaju zawieszeniem jest niezwykle precyzyjna i bezpieczna. Dolny wahacz odpowiada za prowadzenie pojazdu, a zwrotnica połączona z kolumną amortyzatora, odpowiedzialna jest za kierowanie autem. 

Kolumna MacPhersona obraca się, gdy kręcimy kierownicą. Jest to możliwe, ponieważ została zaprojektowana jako element skrętny. Wraz ze zmianą pozycji kół samochodu obraca się również część kolumny, która jest przytwierdzona do nadkola za pomocą śrub. Obrót kolumny umożliwiają natomiast specjalne łożyska  zastosowanie w jej górnej części. A dzięki zastosowaniu wahaczy trójkątnych następuje połączenie kolumny MacPhersona ze zwrotnicami kół pojazdu.
 

Jaką funkcję pełni kolumna MacPhersona w samochodzie?

Kolumna MacPhersona jest odpowiedzialna za wrażenia kierowcy podczas prowadzenia samochodu. To ona sprawia, że samochód uzyskuje doskonałe osiągi. Ma także nieodzowny wpływ na komfort naszej jazdy. 

Kolumna posiada wiele funkcji, dzięki, którym jazda jest niezwykle precyzyjna i bezpieczna. 
Zawieszenie samochodu składa się z elementów, z których każdy odpowiada za poszczególne funkcje kolumny MacPhersona:

  • tłumiących – niwelują drgania, które powstają zazwyczaj w kontakcie koła z podłożem,
  • sprężystych – to m.in. łączniki oraz stabilizatory, których zadaniem jest utrzymywanie odpowiedniej zwrotności samochodu w trakcie manewrowania,
  • prowadzących – odpowiadają za utrzymywanie prawidłowego toru jazdy. 

Zalety i wady kolumny MacPhersona?

Jeśli interesujesz się motoryzacją na pewno słyszałeś wiele dobrych rzeczy o tym rodzaju zawieszenia. O jego niepodważalnych zaletach świadczy również fakt, że w dalszym ciągu, po 70 latach od użycia pierwowzoru przez Forda, nadal jest używany prze producentów w większości samochodów z przednim napędem. Ale czy kolumna MacPhersona jest idealna? Czy posiada jakieś minusy?

Wady kolumny MacPhersona:

  • bardzo duża wrażliwość na uszkodzenia mechaniczne, 
  • niepożądane drgania przenoszone z układu jezdnego na nadwozie,
  • nie nadaje się do samochodów o potężnej mocy.

Kolumna MacPhersona może sprawić, że często będziesz gościem warsztatów samochodowych. Nawet delikatne najechanie na typową dziurę w asfalcie, może spowodować, że będzie wymagała ona naprawy. Najczęściej mechanicy wymieniają amortyzatory, poduszki kolumny MacPhersona oraz łożyska. Dlatego warto znać swój samochód i zwracać uwagę na nietypowe dźwięki i zachowania poszczególnych układów. Jeśli zauważysz, że w trakcie eksploatacji auta, siła tłumienia amortyzatorów jest mniejsza niż na początku – prawdopodobnie zaczął się proces pękania sprężyn MacPhersona. Zwróć też uwagę, czy podczas skręcania kół nie słyszysz głośnego pukania. Dźwięk ten będzie się wzmagał, jeśli dojdzie do zniszczenia sprężyn MacPhersona oraz łożysk. To znak, że zużyte i uszkodzone części trzeba wymienić, gdyż wpływa to na nasze bezpieczeństwo jazdy.

Zalety kolumny MacPhersona: 

  • tanie w produkcji,
  • nieskomplikowana budowa,
  • niewielka przestrzeń jaką zajmują,
  • masa zawieszenia jest niższa o ok. jedną trzecią,
  • doskonały komfort jazdy,
  • precyzyjne prowadzenie.

Tym podsumowaniem kończymy temat tego kompaktowego zawieszenia, projektu amerykańskiego inżyniera MacPhersona. Jeśli czujesz niedosyt i pragniesz głębiej zanurzyć się w tajniki motoryzacji, zapraszamy do dalszej lektury. Może zainteresuje Cię temat: Folia PPF – co to jest i do czego się ją stosuje?

Komentarze (0) Pokaż komentarze

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki