Folia PPF – co to jest i do czego się ją stosuje?

Blog

Folia PPF – co to jest i do czego się ją stosuje?

Rosnące potrzeby i wymagania fanów motoryzacji, napędzają rynek samochodowych gadżetów. Mają one chronić nasze ukochane auta, sprawiać by jazda za kółkiem była przyjemniejsza lub zwyczajnie ułatwiać codzienne korzystanie z pojazdu. Ostatnio na warsztat braliśmy popularną metodę samodzielnej korekty lakieru – jednoetapową korektę tzw. step one. Każdy z nas wie, że lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego tym razem skupimy się na metodzie, która pozwoli nam uniknąć uszkodzeń na karoserii.

A jeśli interesują Cię szeroko pojęta motoryzacja i szukasz praktycznych, rzeczowych porad np. Kiedy wymienić wycieraczki samochodowe? bądź z nami na bieżąco. 

 

Czym w ogóle jest folia PPF?

Oklejanie samochodów to w ostatnich latach bardzo popularna forma zabezpieczenia karoserii. Powodzenie tej metody nie wynika jednak tylko z trendów w motoryzacji, ale też z niezawodności i bezkonkurencyjności. Decyduje się na nią wielu kierowców, którzy wychodzą z założenia, że warto działać prewencyjnie, niż walczyć z powstałymi szkodami, które czasem są trudne lub wręcz niemożliwe do zniwelowania. 

Warsztaty samochodowe do ochrony powłoki lakierniczej używają folii PPF (to skrót z języka angielskiego od Paint Protection Film). Jest to trwała poliuretanowa folia o grubości ponad 170 mikronów. Folia ochronna na samochód jest bezbarwna, stanowi więc niemal niewidoczną powłokę o bardzo dużej odporności na ścieranie. Dzięki tym niesamowitym parametrom wytrzymałościowym jest w stanie zabezpieczyć lakier przed wszystkim, co normalnie mogłoby go uszkodzić. Eksperci podkreślają niezawodność tej metody, łatwość wymiany w razie uszkodzenia oraz jej unikalność.

Jeżeli nie chcesz martwić się o utrzymanie samochodu, a zależy Ci na jakości pojazdu, którym jeździsz, zapraszamy do Kaizen Rent. Nasze odziały znajdziesz we wszystkich większych miastach w Polsce, także w stolicy. Wypożyczalnia samochodów Warszawa zapewni Ci najnowsze, bogato wyposażone modele aut, czyste i zatankowane do pełna. Z nami nie musisz martwić się o tak przyziemne rzeczy, jak zmiana opon czy wycieraczek. Pełny serwis i ubezpieczenie pojazdu są po naszej stronie. 

Folia PPF na samochód – przed czym chroni?

Wiemy już, że folia PPF jest bardzo wytrzymała, a jej właściwości są szeroko wykorzystywane, głównie do ochrony narażonej na liczne uszkodzenia warstwy lakierniczej. Tworzona przez nią powłoka charakteryzuje się dużą odpornością na ścieranie, uderzenia kamieni oraz działanie substancji chemicznych. Dzięki foli ochronnej na samochód unikniemy odprysków, powstałych od uderzeń kamieni, rys czy otarć parkingowych. Materiał ten jest na tyle mocny i skuteczny, że jest wstanie ochronić lakier przed aktami wandalizmu np. przerysowanie kluczem. 

Folia PPF jest ponadto dobrym izolatorem od czynników zewnętrznych atmosferycznych (np.: grad czy sól drogowa) i organicznych jak np.: ptasie odchody, owady czy żywice drzew, które potrafią powodować wżery. 

Nie każdy wie, że folia na samochód może być również stosowana jako element stylizacji nadwozia lub reflektorów. Specjaliści wykorzystują parametry folii PPF również w celu ochrony elementów wnętrza pojazdu, głownie plastikowych, które przy codziennym użytkowaniu potrafią się szybko niszczyć. 

Dodatkową zaletą laminowania samochodu jest ochrona oryginalnego lakieru przed promieniowaniem słonecznym. Folie PPF zawierają filtry UV, dlatego zabezpieczone nimi samochody nie płowieją, nie blakną i zachowują połysk na dłużej. 

Jakie są dodatkowe korzyści zastosowania folii PPF?

O fenomenie folii ochronnej na samochód stanowi jej zdolność samoregeneracji. Zjawisko to związane jest z jej termokurczliwością. Jakie ma to znaczenie dla użytkowników samochodów? Przekładając na język korzyści warto podkreślić, że powierzchnie pokryte laminatem są bardziej odporne na zarysowania, a dodatkowo potrafią się „goić”. Uszkodzone miejsca zasklepiają się pod wpływem ciepła i wracają do pierwotnego wyglądu.

Kolejnym dodatkowym atutem laminowania auta folią PPF, jest hydrofobowość. Dzięki takim właściwościom samochód dłużej pozostaje czysty, gdyż powłoka utrudnia przywieraniu brudu, kurzy czy innych pyłków. Również sama pielęgnacja dwuśladu jest łatwiejsza, gdyż zanieczyszczenia nie przywierają tak mocno jak do oryginalnej karoserii. 

Folia PPF w warsztatach samochodowych ma jeszcze jedno popularne zastosowanie. Jej matowe wersje wykorzystuje się do zabezpieczania dotykowych wyświetlaczy, podobnie jak chronimy ekrany swoich smartfonów. Pozwala to nie tylko zapobiegać zarysowaniom, a co ważniejsze redukować odblaski oślepiające kierowcę.

Czy można zastosować folię PPF na lampy?

Warsztaty samochodowe specjalizujące się w laminacji folią ochronną polecają kompleksową usługę, jednak zabezpieczenie całego auta wiąże się z wysokimi kosztami, na które nie każdy kierowca może sobie pozwolić. Alternatywą jest zastosowanie powłoki do ochrony delikatnych, a zarazem podatnych na uszkodzenia części nadwozia. W szczególności elementów jak lampy samochodowe. Odpowiednio dobrane i zaaplikowane folie PPF, zabezpieczą lampy naszego auta przed żółknięciem oraz matowieniem, co jest problemem wielu kierowców. To także sposób na niwelowanie uszkodzeń mechanicznych, np. od uderzeń kamieni.

Na rynku pojawiają się niezliczone typy folii. Dzięki nim możemy połysk zamienić na mat i odwrotnie, kolor karoserii lub jej części bez konieczności lakierowania, bądź dodać teksturę, np.: włókna węglowego. Osobne warianty folii pozwalają też przyciemnić reflektory lub ocieplić ich światło.

Jednak dla bezpieczeństwa swojego oraz innych uczestników ruchu drogowego warto pamiętać, że z punktu widzenia najnowszych przepisów ingerencja w reflektory jest nielegalna, zwłaszcza ich przyciemnianie. Taki zabieg sprawia, że lampy tracą homologację i tym samym samochód nie ma prawa poruszać się po drogach publicznych. Grozi to mandatem, a nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Folia ochronna na samochód – ile to kosztuje?

Folię ochronną PPF w sklepach internetowych znajdziemy już od ok. 49 złotych w rozmiarze idealnie nadającym się do lamp, zderzaków, karoserii. Gdy do laminowania zabierzemy się sami, to nawet doliczając koszty narzędzi (np., rakli, czyli specjalistycznej szpachli do wygładzania lub zamiennie skrobaczki do szyb samochodowych i innych materiałów potrzebnych do przeprowadzenia procesu (woda destylowana, szampon, alkohol izopropylowy) wydatki ograniczymy do minimum.

W profesjonalnym warsztacie zawsze możemy poprosić o wycenę zarówno całego samochodu jak i poszczególnych elementów. Biorąc pod uwagę ile musielibyśmy zapłacić za wymianę konkretnych części, bądź lakierowanie, koszty laminowania wcale nie są takie duże. A ceny laminacji poszczególnych elementów zaczynają się od 150 zł. Dla przykładu najczęściej zabezpieczane, gdyż najbardziej narażone na uszkodzenia, reflektory samochodowe możemy okleić folią PPF za ok. 300-400 zł, a próg załadunkowy bagażnika już od 300 zł. Warto pamiętać, że cena usługi zawsze jest indywidualna, dopasowana do wielkości samochodu i zależna od ilości zużytego materiału i czasu pracy. Niestety, im większą powierzchnię chcemy zabezpieczyć folią ochronną na samochód, w tym większym wydatkiem musimy się liczyć. Laminowanie maski to koszt od 1200 zł do 7900 zł, zaś oklejenie całego samochodu to wydatek rzędu 15 000-25 000 zł.

Jak naklejać folię PPF?

W teorii klejenie folii na samochód jest procesem mało skomplikowanym. Jednak uzyskanie zadowalającego efektu jest zależne od umiejętności, doświadczenia i zdolności manualnych wykonawcy. Samodzielne laminowanie przebiegnie sprawnie, jeśli zastosujesz kolejność poszczególnych etapów.
 

  1. Pierwszy najważniejszy krok podczas pracy z każdą folią również PPF, to przygotowanie podłoża. Elementy, które chcesz oklejać, najpierw dobrze umyj, odtłuść, a następnie osusz (do odtłuszczania lepiej użyj alkoholu - nie benzyny).
  2. Kolejnym krokiem jest zwilżenie zarówno części oklejanej, czyli samochodu, foli od strony klejącej oraz wszystkiego, co będzie miało styczność z folią, także rąk – dzięki czemu unikniesz niepożądanych odcisków palców. Pamiętaj, by podczas całego procesu aplikacji, klej pozostawał mokry (najlepiej do tego celu nada się woda destylowana z kilkoma kroplami szamponu).
  3. Gdy wszystkie elementy są odpowiednio zwilżone, możesz przystąpić do klejenia. Odpowiednio ustaw folię do podłoża i przyłóż do powierzchni. 
  4. W ostatnim kroku musisz wypchnąć całą wodę spod folii zaczynając od środka i kierując się ku krawędziom. Aby uniknąć porysowania foli spryskaj ją także od zewnątrz. Warto też owinąć rakiel miękkim materiałem, który nie porysuje powłoki. 

A co zrobić, gdy podczas nakładania folii ochronnej zrobią się nam bąble? 

Czy można to jeszcze jakoś uratować, czy cała nasza praca poszła na marne i jedyne co można uczynić, to zacząć pracę z folią od początku. Na szczęście nie. Mamy kilka sposobów, które być może pomogą Ci bezpiecznie usunąć niechciane pęcherzyki.
Bąble spod foli usuwać najlepiej na bieżąco, nim klej mocno złapie. Wówczas podważamy fragment najbliżej pęcherza, pryskamy ponownie obie strony wodą i powtarzamy proces wypychania wody, powoli i dokładnie.

Gdy Twoim problemem są małe bąbelki, których nie da się wypchnąć poza krawędź folii, możesz je zostawić. Woda znajdująca się pod folią z czasem powinna wyparować, a powłoka sama dopasować do powierzchni klejonego elementu. W zależności od wielkości pęcherzy, proces parowania to ok. 2-3 dni.

Duże bąble możemy potraktować igłą lub nożem, delikatnie je nakłuwając, tak by nie zniszczyć lakieru. Następnie delikatnie wypychamy spod foli resztki wody w kierunku nakłucia. 

Komentarze (0) Pokaż komentarze

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki