System start-stop, wyłącza silnik, gdy stoisz w korku

Blog

System start-stop w samochodzie - jak działa i czy może zaszkodzić silnikowi?

Nowe normy emisji spalin nakładane przez UE na producentów aut, sprawiają, że szukają oni nieustannie innowacyjnych rozwiązań, które ograniczają spalanie paliwa, a tym samym niwelują ilość szkodliwych substancji przedostających się do atmosfery. Świadomość na temat szkód, jakie powoduje efekt cieplarniany i jak szybko on postępuje rośnie także wśród użytkowników samochodów. Jednak czy patrzą oni przychylnie na te motoryzacyjne ekonowinki? 

Dziś na warsztat weźmiemy jeden z takich gadżetów stosowany w samochodach nowszych generacji już od dłuższego czasu – system start-stop. Czym jest wspomniany system, jak działa i jak wpływa na eksploatację pojazdu? Sprawdzamy!

 

Co to jest system start-stop?

System start-stop to wynalazek, wywodzący się jeszcze z lat 80. XX wieku. Pomysł, na którym oparty jest system, sprowadza się od automatycznego wyłączania silnika podczas postoju. Celem jego zastosowania jest zmniejszanie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla oraz innych szkodliwych związków do atmosfery. Od ok. dekady jest powszechnie stosowany przez producentów nowej generacji samochodów. Najlepiej sprawdza się w autach miejskich, których kierowcy spędzają mnóstwo czasu, stojąc na światłach czy w korkach.

Co to jest system start-stop? Można powiedzieć, że funkcja ta jest prototypem działania napędów hybrydowych, gdzie każdy postój wiąże się z zerowym spalaniem.
 

Jak działa system start-stop?

Warto zauważyć, że system start-strop to zespół rozwiązań konstrukcyjnych i komputerowych w samochodzie, które kontrolują pracę silnika. W momentach mniejszego obciążenia, czyli na przykład na postojach, silnik jest automatycznie wyłączany bez udziału kierowcy. Wszelkie urządzenia napędzane prądem jak klimatyzacja, radio czy wspomaganie układu kierowniczego pobierają energię ze specjalnie skonstruowanego akumulatora. Ponowne włączenie silnika następuje w momencie ruszenia lub zużycia zgromadzonego zapasu energii. 

System start-stop znajdziemy zarówno w autach z manualną jak i z automatyczną skrzynią biegów. Jak działa system start stop w obu przypadkach?

  • W automacie włącza się on i wyłącza, gdy wciśniemy lub spuścimy pedał hamulca,
  • W manualu: gdy zatrzymamy auto, wrzucimy bieg neutralny (tzw. luz) i zdejmiemy nogę z pedału sprzęgła.

Zalety i wady systemu start-stop?

Przeciwników zastosowania tego rozwiązania w aucie jest tylu, co zwolenników. Jak to zwykle bywa w przypadku nowych, nie sprawdzonych do końca innowacji. Ekoentuzjaści doceniają jego pozytywny wpływ na jakość powietrza, dzięki ograniczeniu spalania. Również zwolennicy ekonomicznej jazdy polubią się z systemem start-stop, gdyż zauważą realne oszczędności w portfelu, wynikające z tegoż samego mniejszego spalania.

Opozycjoniści, wśród których jest wielu mechaników, na szali ekonomii i ekologii stawiają większe obciążenie, zużycie niektórych podzespołów, takich jak rozrusznik czy sam silnik.
 

Czy warto używać systemu start-stop?

Jeśli idea eco-drivingu jest bliska naszym przekonaniom, zależy nam na realnych oszczędnościach system start-stop będzie dla nas idealnym rozwiązaniem. Jak już wspominaliśmy, system start-stop ma służyć ograniczeniu emisji spalin powstałych w wyniku spalania paliwa, a przy okazji ograniczeniu jego zużycia podczas jazdy. Korzyści są zatem wymierne do oczekiwań użytkowników, jeśli tylko zależy im na względach ekologicznych i ekonomicznych. 

Sprawdzi się on także u tych kierowców, których żywiołem jest miejska dżungla. Częste przemieszczanie się w godzinach szczytu, notoryczne stanie w korkach i mało płynna miejska jazda to idealne warunki, kiedy docenimy działanie tego zautomatyzowanego systemu. 

Wsadźmy jednak kij w mrowisko. Sceptycy kontrargumentują, że oszczędności na paliwie są niewspółmierne do wydatków, jakie musimy ponieść na eksploatowane części. Różne statystyki mówią o oszczędności paliwa na poziomie 3–10 proc. Odchylenia są znaczne i związane także z indywidualnym sposobem jazdy. Zaś praktyka pokazuje, że akumulatory i rozruszniki dedykowane do samochodów z systemem start-stop są wytrzymalsze, ale znacznie droższe. Czy warto zatem używać systemu start-stop? Na pewno nie warto się go bać, a jeszcze bardziej pewne jest to, że już niedługo żaden z kierowców go nie uniknie, nawet na motoryzacyjnym rynku wtórnym. Rachunek sumienia musimy przeprowadzić samodzielnie.

Czy system start-stop szkodzi silnikowi?

System start-stop, zwany też Auto Stop, iStop, Stop&Go, Blue Drive – zależnie od producenta, testowany jest wystarczająco długo, by móc wyciągnąć wnioski. Niezaprzeczalnym faktem jest, że podzespoły związane z jednostką napędową zużywają się szybciej, podobnie jak sam silnik. Faktem też jest, że są one jednak dużo trwalsze i bardziej zaawansowane technologicznie, jak np. akumulatory, niż te w tradycyjnych samochodach. Są również niezaprzeczalnie droższe, czasem nawet dwukrotnie od tych standardowych. 

System start-stop nie jest obojętny dla silnika i wspomagających go podzespołów. Częstotliwość, z jaką potrafi być włączany i wyłączany silnik, nie pozostaje obojętna na układ napędowy. Podczas kilkunastu minut jazdy w korku, proces ten może zostać powtórzony nawet kilkadziesiąt razy! 

Czy system start-stop szkodzi silnikowi? Niestety, coraz częściej odpowiedź jest jednoznaczna. Przeważająca liczba mechaników nie poleca używania tego systemu, twierdząc, że szkodzi on silnikowi i jego osprzętowi, powodując jego szybszą eksploatację – jak podaje branżowy serwis MotoFocus.pl w swojej ankiecie. 

Kierowcy używający na co dzień systemu wspomagającego oszczędność zużycia paliwa, zgłaszają też inne jego wady. Jedną z nich jest zarzut o opieszałości systemu w samochodach ze skrzynią manualną, co czyni jazdę mniej komfortową. Gorzej system radzi sobie ze skrzynią automatyczną – w tym wypadku zdarza się niekompatybilność z zamiarami kierowcy, gdy ten chce ruszać, silnik gaśnie – a to już może być niebezpieczne.  
Warto jednak podkreślić, że na przestrzeni ostatnich lat u żadnego z producentów aut nie pojawiły się poważne usterki, ani inne powtarzające się problemy, wynikające z zastosowania tego rozwiązania. 

Jak wyłączyć system start-stop?

W przypadku, gdy jesteśmy posiadaczami auta z systemem start-stop, ale nie koniecznie to rozwiązanie przypadło nam do gustu, możemy z niego zrezygnować. 

Na szczęście niektórzy producenci przewidzieli, że kierowcy mogą chcieć wyłączyć to „udogodnienie” i dali taką możliwość na stałe. Jednakże w większości aut po każdorazowym uruchomieniu silnika, system start-stop jest ponownie uruchamiany i aby go dezaktywować, trzeba za każdym razem wyłączyć go ręcznie.

W odpowiedzi na potrzeby i oczekiwania klientów niektóre warsztaty samochodowe, specjalizujące się w serwisie elektronicznym, wprowadziły taką usługę do swojej oferty. Polega ona na stałym wyłączeniu systemu lub zamontowaniu modułu, który go wyłączy. Koszty takiego zabiegu nie są wygórowane. Ceny wahają się w granicach 100-200 zł. 

Jeśli nie obawiasz się systemu start-stop, lub nie miałeś okazji wypróbować jego działania, zapraszamy do wypożyczalni samochodów Kaizen Rent, większość naszych samochodów w ponad 4000 flocie posiada ów system oszczędzający paliwo i chroniący środowisko. Bo z nami masz po drodze, także do ekologii. 

Głodny wiedzy? Zapraszamy do lektury innych naszych artykułów. Może zainteresuję Cię: Skrzynia DSG – czym się charakteryzuje?
 

Comments (0) Show comments

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

See similar articles