Samodzielna korekta lakieru – o czym należy pamiętać?

Blog

Samodzielna korekta lakieru – o czym należy pamiętać?

 

Zanim odpowiemy na pytanie czym jest samodzielna korekta lakieru, warto wspomnieć o dziedzinie motoryzacji, jaką jest auto detailing. Za tą tajemniczą nazwą kryje się nic innego jak skrupulatne, wieloetapowe czyszczenie z pogranicza renowacji, zarówno karoserii samochodowej, szyb, lamp, a także wnętrza pojazdu. Krótko mówiąc detailing można porównać do wizyty w SPA, w którym jednak nie właściciel, a jego ukochany samochód zostaje poddany zabiegom odmładzającym. 

A jeśli interesują Cię szeroko pojęta motoryzacja i szukasz praktycznych, rzeczowych porad np. Kiedy wymienić wycieraczki samochodowe? bądź z nami na bieżąco.

 

Korekta lakieru? Co to w ogóle jest?

Jednym z najbardziej spektakularnych zabiegów auto detailingu jest korekta lakieru samochodowego. Na czym dokładnie polega ten proces i dlaczego jest tak popularny wśród użytkowników czterech kółek? Odpowiadamy!

Każdy miłośnik motoryzacji, dla którego własne auto to coś więcej niż tylko samochód, wie ile czasu i wysiłku kosztuje utrzymanie go w idealnym stanie. By twoja bryka jak najdłużej wyglądała, jakby dopiero opuściła salon, nie wystarczy wizyta na myjni od czasu do czasu. Uzyskanie fabrycznego blasku lakieru samochodowego nie jest łatwe, ale możliwe. Wystarczy poddać karoserię odświeżaniu. 

Renowacja lub korekta powłoki lakierniczej to usunięcie z samochodu wszelkich rys, zadrapań oraz zmatowień, które powstają podczas codziennego użytkowania pojazdu na sutek czynników atmosferycznych (grad), mechanicznych (myjnia szczotkowa) czy chemicznych (sól drogowa). Na szczęście dziś te procesy są odwracalne. 

Czym jest jednoetapowa korekta lakieru?

Korekta lakieru samochodowego, czyli polerowanie to zabieg przynoszący najlepsze efekty, jeśli chodzi o detailing. Nie tylko przywróci świetność naszemu samochodowi, dzięki czemu odmłodzimy go wizualnie. Prawidłowo przeprowadzona potrafi zabezpieczyć lakier na kolejne lata. 

Korekta jednoetapowa, tzw. one step to podstawowa usługa odświeżenia lakieru, oferowana przez firmy detailingowe. Zabieg dodaje głębi koloru powłoce lakierniczej i usuwa mikro rysy. Auto odzyskuje blask, jednak nie jest poddawane dodatkowym zabiegom zabezpieczającym i utrwalającym efekty. Korekta one step jest łatwa do przeprowadzenia, gdyż jak wskazuje angielska nazwa składa się z jednego etapu. Mało zaawansowany proces przekłada się także na czas wykonania usługi oraz jej cenę.

Jednoetapową korektę lakieru zaleca się dla samochodów z lekko zniszczoną czy zmatowioną karoserią, takich które potrzebują jedynie odświeżenia. Niestety, korekta step one nie zapewni nam efektu gładkiej tafli szkła. 

Bardziej wymagającym użytkownikom samochodów, z większym budżetem, oczekującym efektu wow, specjaliści detailingu zalecają dwu-, a nawet trzyetapową korektę lakieru (nazywaną też pełną). Jest ona też polecana w przypadku cięższych i głębszych uszkodzeń powłoki lakierniczej. 

Jakie są różnice między korektą lakieru step one, a dwu- i trzyetapową? Renowacja karoserii z prostego, nieskomplikowanego zabiegu staje się wieloetapowym procesem. Do jej przeprowadzenia wymagana jest fachowa wiedza oraz doświadczenie, które pozwoli na dobranie odpowiednich technik polerskich oraz odpowiedniej kombinacji użytych kosmetyków. 

Jednoetapowa korekta lakieru cena?

Przyjmuje się, że jednoetapowa korekta lakieru to zabieg względnie szybki i tani, który nie obciąży naszego portfela. Polecany jest osobom oczekującym błyskawicznych efektów przy jak najmniejszych kosztach. Odświeżenie lakieru metodą step one to wydatek rzędu kilkuset złotych. Kompletna cena zależy przede wszystkim od renomy wybranego przez nas warsztatu. Jeśli zatem rozważamy powierzenie swojego dwuśladu w ręce wykwalifikowanego eksperta auto detailingu musimy zabezpieczyć kwotę wysokości 500-700 zł. Koszty możemy zminimalizować, gdy podejmiemy się renowacji lakieru samodzielnie. 
 

Korekta lakieru samochodowego – jak się do tego zabrać?

Na pewno zaletą samodzielnie przeprowadzonej korekty lakieru samochodowego są koszty, które ograniczamy do minimum, zwłaszcza gdy posiadamy odpowiedni sprzęt lub gdy mamy go od kogo pożyczyć. 

Kiedy już zdecydujemy się na wyzwanie warto pamiętać, że jest to zabieg, który musimy przeprowadzić na raz, nie dzieląc go na etapy i nie odkładając na potem. Dlatego na początek należy zaopatrzyć się w odpowiednie kosmetyki przeznaczone stricte do korekty one step. Są to środki typu 3w1, łączące w sobie substancje polerujące, nabłyszczające, zabezpieczające.

Co będzie Ci potrzebne do odświeżenia lakieru? 

Najważniejszy do przeprowadzenia korekty lakieru samochodowego będzie odpowiedni sprzęt: maszyna polerska rotacyjna lub dual action oraz pad do polerowania, zwykle w komplecie (najlepiej taki o średniej twardości). Ta ostatnia zalecana jest początkującym. Dzięki temu, że jest dużo łatwiejsza w użyciu, minimalizuje ryzyko uszkodzenia lakieru. A wykorzystanie w polerce dual action ruchu mimośrodowego, niweluje wszelkiego typu niedoskonałości, które uwidaczniają się przy załamaniu światła. Zakup takiego sprzętu to koszt w granicach od ok 200 zł do 800 zł, a nawet więcej. Za jednoetapową pastę polerską zapłacimy 50-150 zł w zależności od marki. Ponadto przydadzą się miękkie szmatki i ręczniki z mikrofibry.

Samodzielne odświeżenie lakieru samochodowego – krok po kroku

Gdy przygotowaliśmy sobie wszystkie niezbędne do przeprowadzenia renowacji lakieru narzędzia i środki chemiczne, możemy zacząć pracę. Jednak zanim chwycimy za polerkę, nie możemy pominąć, być może najważniejszego etapu w procesie korekty jednoetapowej. O czym mowa? O dokładnym myciu auta. 

Dlaczego jest to tak istotna sprawa? Jak podkreślają eksperci od detailingu: nieskazitelnie czysty lakier to warunek konieczny przed przystąpieniem do dalszych prac. Polerowanie to specyficzny zabieg, który wyciąga brud ze wszelkich nierównych powierzchni. Wówczas powstaje ryzyko, że uzyskamy efekt odwrotny od zamierzonego. Gdyż resztki brudu, mogą jeszcze bardziej zmatowić i uszkodzić czyszczone powierzchnie. Dlatego samochód, który chcemy poddać jednoetapowej korekcie lakieru, powinien być pozbawiony nie tylko kurzu czy błota, ale także wszelkich resztek materii organicznej, rdzy, smarów czy innych substancji tłustych. Dopiero wtedy możemy przystąpić do czynności głównych.

 

  • Najpierw zabezpieczamy elementy, których nie będziemy polerować taśmą lakierniczą,
  • Dla ułatwienia duże powierzchnie karoserii możemy podzielić sobie na mniejsze strefy robocze,
  • Kolejny krok to zaimpregnowanie pada polerskiego przed pierwszym użyciem, poprzez nałożenie na niego kilku kropel środka polerującego, 
  • Nakładamy pastę polerską na lakier wedle zaleceń producenta,
  • Pomału zaczynamy polerować, miejsce po miejscu, na małych obrotach, które stopniowo zwiększamy, 
  • Pamiętajmy o utrzymaniu stałej siły nacisku,
  • Nie pracujemy zbyt długo w jednym punkcie, by nie nagrzać lakieru,
  • Delikatnymi ruchamy staramy się jak najdokładniej rozprowadzić produkt,
  • Kiedy pasta jest odpowiednio wypracowana, szmatką z mikrofibry usuwamy resztki środka polerskiego i pozostawiamy do zakonserwowania, stosując się do czasu podanego na opakowaniu pasty polerskiej.

Czy korekta lakieru jest bezpieczna?

Polerowanie lakieru w sprawdzonym studiu detailingu jest bezpieczne. Odpowiednio dobrane narzędzia w rękach doświadczonego fachowca, który wie, co robi i wie jak łączyć różne techniki z dedykowaną chemią, przyniosą pożądane efekty i dadzą nam gwarancję dobrze wykonanej usługi. W rezultacie odświeżonym autem będziemy mogli cieszyć się długie lata. Gdy proces jednoetapowej korekty lakieru przeprowadzamy własnoręcznie, nigdy nie będziemy mieć pewności co do uzyskanych rezultatów końcowych. Wówczas efekt zależny jest od zachowania odpowiednich zasad, techniki i rygoru pracy, a przede wszystkim od naszych zdolności manualnych. Również dobór odpowiednich środków wpłynie na jakość naszej pracy. 

Przed przystąpieniem do samodzielnej korekty lakieru, warto pamiętać, że praktycznie lakier można polerować maksymalnie dwa razy. Każda kolejna próba niesie ze sobą ryzyko powstania na kantach przebić podkładu, co wiąże się z ponownym lakierowaniem danych elementów.

Jeśli nowe, zadbane i lśniące auto to dla Ciebie priorytet, zapraszamy do wypożyczalni samochodów Kaizen Rent. W naszej flocie nie znajdziesz auta starszego niż dwa lata. A nasza pasja do motoryzacji, przekłada się na to, jak dbamy o nasze dwuślady.

Komentarze (0) Pokaż komentarze

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki