Zmiana biegów w samochodzie - krok po kroku. Jak robić to prawidłowo?
Zmiana biegów w manualnej skrzyni biegów bywa nie lada wyzwaniem - zwłaszcza dla początkujących kierowców. Tymczasem umiejętne posługiwanie się pedałem sprzęgła oraz lewarkiem skrzyni biegów jest niezbędne do precyzyjnej i delikatnej zmiany biegów w aucie. Jak zmieniać biegi w samochodzie, żeby nie szarpało?
Zmiana biegów w samochodzie - ręczna i automatyczna skrzynia biegów
Skrzynia biegów to mechanizm, który pozwala na zmianę przełożenia mocy wygenerowanej przez silnik na układ napędowy pojazdu. W konsekwencji umożliwia utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej silnika, dostosowanej do aktualnego obciążenia i tempa jazdy.
Samochody wyposażone są w jeden z dwóch rodzajów skrzyni biegów - manualną (ręczną) lub automatyczną. Zanim przejdziemy do tego, jak zmieniać biegi w samochodzie, omówmy sobie podstawowe różnice między typami skrzyń biegów.
Ręczna skrzynia biegów - jak wskazuje jej nazwa, wymaga od kierowcy własnoręcznej zmiany biegów za pomocą sprzęgła i lewarka. W większości przypadków, samochody tego typu wyposażone są w 5- lub 6-stopniowe skrzynie biegów.
Automatyczna skrzynia biegów - wygodne w użytkowaniu ponieważ automatycznie zmieniają biegi w zależności od prędkości i obciążenia silnika.
Klientom wypożyczalni Kaizen Rent oferujemy bogatą flotę pojazdów wyposażonych zarówno w ręczne, jak i automatyczne skrzynie biegów.
Zmiana biegów w samochodzie krok po kroku - prawidłowa obsługa skrzyni manualnej
Zmienianie biegów to podstawowa umiejętność, jaką musi opanować każdy kierowca. Jak zmieniać biegi w samochodzie z najpopularniejszą, manualną przekładnią?
Aby zmienić bieg na wyższy należy wcisnąć sprzęgło, a następnie przesunąć dźwignię skrzyni biegów na wybrany poziom. Po czym puścić sprzęgło i zwiększyć prędkość auta poprzez dodanie gazu.
Chcąc wrzucić jedynkę należy przesunąć dźwignię skrzyni biegów w lewo, a następnie lekko do góry. Gdy samochód zacznie jechać, uruchamiamy drugi bieg - popychając gałkę delikatnie w dół. Przy zmianie biegu z 2 na 3 wykonujemy ręką ruch do przodu. Następnie wystarczy pchnąć gałkę w górę i lekko w prawo, aby włączyć trzeci bieg. Przejście na „czwórkę” powinno opierać się na pracy nadgarstka, którym popychamy dźwignię w dół. Aby uruchomić piąty bieg, nie należy wykonywać ręką zygzaka, a kierować ją lekko po skosie. Włączenie 6 biegu, obecnego w niektórych przekładniach, wygląda jak zmiana z 1 na 2 oraz z 3 na 4 bieg.
Przy zmniejszaniu prędkości samochodu redukujemy biegi - poruszając dłonią w odwrotnym kierunku.
Zmieniając bieg z 5 na 4 oraz z 3 na 2, przesuwamy dźwignię po skosie, przyciągając ją w swoim kierunku. Z kolei redukując bieg z 6 na 5, z 4 na 3 oraz z 2 na 1, popychamy gałkę do przodu w linii prostej.
W pojazdach z silnikiem benzynowym bieg zmieniamy na wyższy, gdy na obrotomierzu zobaczymy wartość około 2500 RPM (obrotów na minutę). W samochodach z silnikiem diesla zmianę biegu na wyższy rozpoczynamy po osiągnięciu 2000 obrotów na minutę. W niektórych samochodach wspierających eco-driving otrzymasz podpowiedź, kiedy warto dokonać zmiany biegu na wyższy lub niższy poziom.
Jak zmieniać biegi, żeby nie szarpało? Przydatne wskazówki
Efektywna zmiana biegów to nie tylko szybsza i bardziej płynna jazda, ale również ochrona mechanizmu skrzyni. Jak dobrze zmieniać biegi w samochodzie? Auto pojedzie płynnie i bez szarpnięć, gdy zastosujemy kilka prostych reguł:
- wciśniemy sprzęgło do końca,
- zdejmiemy nogę z gazu, w tym samym czasie za pomocą dźwigni zmienimy bieg szybkim ruchem ręki, ale bez użycia siły,
- zdejmiemy płynnie nogę ze sprzęgła, jednocześnie lekko naciskając pedał gazu.
Jak zmienić biegi w automacie? Oznaczenia na skrzyni biegów
Jedni nie mogą się bez niej obejść, inni uważają ją za zbędny wynalazek. Mowa o automatycznej skrzyni biegów, w której kierowca decyduje jedynie o kierunku jazdy.
Automatyczne skrzynie biegów mają swoje standardowe oznaczenia (zamiast numeracji), z którymi warto zapoznać przed rozpoczęciem jazdy samochodem. Są to:
- P (parking) - tę pozycję należy wybrać podczas parkowania,
- N (neutral) - jałowy bieg, stosowany podczas sytuacji awaryjnych, w tym holowania,
- R (reverse) - bieg wsteczny,
- D (drive) - jazda do przodu. Skrzynia automatycznie zmienia przełożenia w zależności od prędkości i obciążenia silnika. Przed przestawieniem dźwigni w pozycję „D” należy wcisnąć hamulec.
Komentarze (0) Pokaż komentarze