Uszkodzona szyba w aucie – kiedy należy ją wymienić?
Czy jadąc samochodem zastanawiasz się nad przeznaczeniem szyb? Chyba raczej nie… Głównym ich zadaniem jest zapewnienie dobrej widoczności oraz bezpieczeństwa, zarówno kierowcy jak i pasażerom. Szyby chronią użytkowników przed nieprzyjaznymi czynnikami zewnętrznymi jak owady, odpryskujące kamienie czy chociażby pęd powietrza. Jednak jeśli spojrzymy na szyby pod kątem rozwoju motoryzacji, również one przechodzą liczne metamorfozy i nieustannie są doskonalone.
W najnowszych auto trendach powierzchnie szklane zajmują coraz więcej miejsca. Duże szyby wpuszczają do wnętrza więcej naturalnego światła, otwierają przestrzeń i zapewniają poczucie bliskiego kontaktu z otoczeniem. Szyby stają się coraz bardziej wielozadaniowe. Zapewniają ochronę przed promieniowaniem słonecznym, nadmiernym nagrzewaniem, hałasem... Naszpikowane są różnorodnymi systemami i sensorami, a nawet przejmują rolę ekranów do wyświetlania pomiarów…
I tu pojawia się pytanie, co zrobić, gdy podczas jazdy uszkodzimy szybę? Czy można jeździć z pękniętą szybą w samochodzie? Kiedy należy ją wymienić, a kiedy wystarczy naprawa?
Pęknięta szyba w aucie – jakie są rodzaje uszkodzeń?
Polskie prawo nakazuje jazdę sprawnym technicznie samochodem. Dlatego podczas rutynowej kontroli drogowej za pękniętą szybę policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny i wręczyć kierowcy mandat. Być może właśnie dlatego szkoda szybowa to według statystyk jedna z najczęściej zgłaszanych usterek do firm ubezpieczeniowych.
Zanim przejdziemy do części poradnikowej, na początek przyjrzyjmy się rodzajom uszkodzeń, które mogą się nam przytrafić, nawet podczas codziennej jazdy po mieście.
Fachowcy rozróżniają dwa rodzaje uszkodzeń szyb samochodowych: zmęczeniowe oraz mechaniczne. Pierwsze z nich związane są z naturalnym procesem starzenia się szyby, czyli jej zużywaniem. Uszkodzenia tego typu to głównie mikro urazy na powierzchni, które zwykle można zniwelować poddając szybę zabiegowi polerowania. Uszkodzenia mechaniczne przysparzają kierowcom o wiele więcej troski, i potrafią spędzać sen z powiek. Powstają zwykle na skutek uderzenia w szybę kamieniem, lub jakimś innym przedmiotem, który leży na jezdni. Potrafią one wystrzelić spod kół innego pojazdu z ogromną prędkością. W efekcie takiego uderzenia powstaje pęknięcie, czyli punktowe uszkodzenie szyby, często przechodzące w tzw. pajączka. Tego typu uszkodzenie to dopuszczalne pęknięcie szyby przedniej, które można naprawić bez jej wymiany.
Kiedy przednia szyba kwalifikuje się do wymiany?
Współcześnie szyby przednie są szybami warstwowymi, w przeciwieństwie do pozostałych powierzchni szklanych w aucie, które są tylko hartowane. Oznacza to tyle, że składa się ona z dwóch osobnych tafli wewnętrznej i zewnętrznej, sklejonych razem przezroczystym klejem butylowym. Dzięki takiej konstrukcji szyba czołowa zachowuje się szkło pancerne, więc nie tak łatwo jest ją uszkodzić. A poddana dużej sile nacisku, pęka zupełnie inaczej, umożliwiając naprawę.
Dlatego nie warto zwlekać z naprawą niewielkich uszkodzeń zarówno tych liniowych pęknięć jak i odprysków. Nawet minimalna skaza, która z początku może wydawać się niegroźna, osłabia całą konstrukcję szyby, a ponowne uderzenie w tym samym miejscu, może spowodować zaskakująco duże i kosztowne szkody. O naprawie możemy myśleć, gdy:
- odprysk ma średnicę nie większą niż 22-25 mm,
- podłużne pęknięcie nie jest dłuższe niż 15 cm,
- uszkodzenie znajduje się co najmniej 10 cm od krawędzi,
- defekt nie znajduje się w polu widzenia kierowcy.
Kiedy naprawa a kiedy wymiana szyby?
W przypadku, gdy naprawa odprysków, rys lub pęknięć nie jest możliwa, szyba powinna być wymieniona. Fachowcy stosują bardzo sugestywne porównanie, które pozwoli laikowi w prosty sposób ocenić szkody. Warto zapamiętać, że uszkodzenie większe niż moneta 5 złotowa, kwalifikuje szybę do wymiany. Tak duże ubytki są bardzo niebezpieczne. Eksperci nie podejmują się ich naprawy ponieważ uszkodzona szyba, tracąc swoją ciągłość, zostaje mocno osłabiona i traci swoje właściwości ochronne. Także liniowe uszkodzenia, są coraz rzadziej naprawiane w warsztatach samochodowych, gdyż tego typu pęknięcia mają z reguły charakter postępujący.
Co zrobić gdy pęknie szyba w samochodzie?
Gdy już przydarzy się nam to nieszczęście i szyba zostanie uszkodzona, mamy trzy wyjścia.
- Jeśli uszkodzenia są duże, głębokie i sięgają krawędzi szyby, a tzw. pająki przekraczają wielkość 5. złotówki, konieczna będzie wymiana szkła. Wówczas warto zlecić wymianę renomowanemu warsztatowi. Przednia szyba to koszt od 200 zł do nawet 1000 zł, zaś cena za robociznę waha się w granicach 100-200 zł.
- Mniejsze mankamenty możemy poddać naprawie. Usunięcie pęknięcia możemy powierzyć w ręce specjalistów. W przybliżeniu, wypełnienie ubytku zajmuje fachowcowi niecałą godzinę, a koszt jaki musimy ponieść za usługę to zwykle 60-150 zł.
- Ostatnia opcja to samodzielna naprawa. Jeżeli warsztatowe ceny są dla nas za wysokie lub gdy lubimy wyzwania, naprawy niewielkich uszkodzeń możemy podjąć się osobiście. W tym celu wystarczy zaopatrzyć się w specjalny zestaw naprawczy z żywicą.
Jak zamaskować pękniętą szybę samodzielnie?
Zestawy do samodzielnej reperacji szyby czołowej są ogólnie dostępne. Można je kupić w popularnych serwisach internetowych. Ceny zestawów do naprawy pękniętej szyby kupimy już od 15 złotych. Nawet te droższe to koszt nie przekraczający 50 zł. Co składa się na zestaw naprawczy? Zazwyczaj zawiera on pojemnik z klejem, aplikator z przyssawkami, żyletkę służącą do usuwania nadmiaru kleju oraz folię zabezpieczającą klej przed rozlaniem się.
Jak zamaskować pękniętą szybę?
Proces naprawy niewielkiego uszkodzenia nie jest czynnością skomplikowaną. Większość kierowców, powinna poradzić sobie z tym procesem kierując się według poniższych kroków:
- Nim przystąpimy do samodzielnej naprawy, warto uszkodzone miejsce zabezpieczyć, np. taśmą klejącą, by w pęknięcie nie wnikał brud.
- Następnie należy ustawić aplikator nad uszkodzeniem i wypełnić klejem pęknięte miejsce.
- Później zabezpieczamy odprysk folią i delikatnie ją zaprasowujemy, by usunąć pęcherze powietrza, które powstają pod folią. Zazwyczaj zestawy naprawcze działają na szybę już w ciągu kilkunastu minut.
- W przypadku podłużnego pęknięcia aplikator jest niepotrzebny – wystarczy wypełnić rysę klejem, a dalej postępować tak, jak w przypadku pajączka na szybie.
Po samodzielnej naprawie nie spodziewajmy się cudów. Uszkodzenie raczej nie zniknie z szyby całkowicie, ale na pewno będzie mniej widoczne. Ale co najważniejsze klej zabezpieczy ubytek przed powiększaniem się.
Ubezpieczenie szyby, czyli prewencja
Jak wspomnieliśmy, uszkodzenie szyby jest jedną z najczęściej zgłaszanych szkód przez posiadaczy pojazdów. Najbardziej narażana na wszelkiego rodzaju pęknięcia jest czołowa – to około 95% wszystkich tego typu zgłaszanych sytuacji. Ubezpieczenie szyb obejmuje jednak wszystkie szyby zamontowane w samochodzie. Tego typu polisa jest dobrowolna i można ją dokupić do OC lub AC.
Dlaczego jednak warto zdecydować się na ten rodzaj zabezpieczenia? Wyjaśniamy! Koszt likwidacji szkody szybowej jest stosunkowo niski. Wypłata świadczenia za pękniętą szybę z AC najpewniej spowoduje, że cena składki ubezpieczeniowej w kolejnym roku wzrośnie. Taki jest po prostu mechanizm działania firm ubezpieczeniowych. Natomiast, gdy szkodę zgłosimy w ramach ubezpieczenia szyb, wówczas nie wpłynie to na podwyższenie składki z autocasco, a koszt pękniętej szyby w samochodzie pokryje towarzystwo ubezpieczeniowe.
Również wynajmując auto w wypożyczalni samochodów Kaizen Rent, możesz liczyć na dodatkowe zabezpieczenie, które zapewni Ci ekstra bezpieczeństwo. Nasze samochody są nowe i na bieżąco serwisowane, jednak gdy wybierasz się w dłuższą podróż i chcesz mieć spokojną głowę, warto dokupić pakiet Comfort, który uchroni Cię przed kradzieżą, uszkodzeniami pojazdu, szyb i opon, a dodatkowo obniży kaucję do 500 zł.
A jeśli szukasz więcej porad tego typu, np.: samodzielna korekta lakieru – krok po kroku, zapraszamy do innych artykułów na naszym blogu.
Komentarze (0) Pokaż komentarze