Nowoczesne systemy bezpieczeństwa w samochodach

Blog

Rodzaje systemów bezpieczeństwa w samochodach osobowych - przegląd

Czy wiesz, że w ciągu ostatnich 20 lat liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Polsce spadła o ponad 70%? A tylko w minionym roku nasz kraj awansował o pięć miejsc w zestawieniu krajów UE pod względem liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych na milion mieszkańców. Jak podają policyjne statystyki to efekt zaostrzenia przepisów drogowych oraz zwiększenia świadomości polskich kierowców. Na te optymistyczne wyniki niezaprzeczalny wpływ ma m.in. rozwój systemów bezpieczeństwa w samochodach.

Kupując nowy samochód, kiedyś zwracaliśmy uwagę na jego wyposażenie typu radio czy klimatyzacja. Jednak obecnie kierowcy oczekują czegoś więcej od swoich pojazdów niż tylko elementów wyposażenia poprawiających komfort jazdy i wydajność auta. Dziś samochód ma być partnerem, który realnie podnosi standardy bezpieczeństwa.

W tym artykule przyjrzymy się bliżej różnym rodzajom systemów bezpieczeństwa w samochodach osobowych. Dowiesz się, jakie są ich rodzaje, jak działają, a przede wszystkim jak mogą pomóc Ci uniknąć wypadku lub zmniejszyć jego skutki. 

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej!

 

 

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa w samochodach

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa w samochodach to zaawansowane rozwiązania technologiczne. Ich podstawowym zadaniem jest zapobieganie wypadkom lub zmniejszanie ich skutków. Mogą one działać w sposób aktywny, wspomagając kierowcę w prowadzeniu pojazdu, lub w sposób bierny, chroniąc pasażerów przed obrażeniami w razie wypadku.

Wraz z rozwojem motoryzacji układ napędowy samochodu ustąpił miejsca równie ważnym systemom bezpieczeństwa. Są coraz bardziej zaawansowane i w wielu przypadkach wyręczają kierowcę, realnie podnosząc bezpieczeństwo jazdy. Ich rozwój przyczynia się do znacznego zmniejszenia liczby wypadków drogowych i poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Przekonajmy się, jaki wpływ rzeczywiście mają te innowacyjne systemy na poprawę bezpieczeństwa podczas jazdy zarówno kierowcy, jak i pasażerów. Najpierw jednak sprawdźmy, od czego zaczął się ten fascynujący rozdział w motoryzacji... 

Systemy bezpieczeństwa w samochodzie — jak to się zaczęło?

Początki powstawania pierwszych systemów bezpieczeństwa w samochodach sięgają przełomu wieków XIX i XX. Wówczas, wraz z rozwojem motoryzacji, zaczęło wzrastać znaczenie bezpieczeństwa na drogach. Pierwsze tego typu rozwiązania były proste i miały na celu przede wszystkim ochronę kierowcy i pasażerów przed urazami w razie wypadku.

Jednym z pierwszych systemów bezpieczeństwa był układ hamulcowy. W pierwszych samochodach hamulce były mechaniczne, co powodowało, że ich działanie było nierównomierne i trudne do kontrolowania. W 1922 roku firma Duesenberg wprowadziła do swoich hydrauliczne hamulce, które były znacznie bardziej skuteczne.

Kolejnym ważnym systemem bezpieczeństwa były pasy bezpieczeństwa. Pierwotnie stosowane w samochodach w latach 30. XX wieku były proste pasy naramienno-biodrowe, które nie zapewniały wystarczającej ochrony. Dopiero w 1959 roku marka Volvo zapoczątkowała prawdziwą rewolucję, wprowadzając do swoich samochodów pasy bezwładnościowe, które do dziś są standardowym wyposażeniem wszystkich samochodów.

Inne pierwsze systemy bezpieczeństwa, które pojawiły się w samochodach, to między innymi:

  • Lusterka wsteczne, które zapewniają kierowcy widoczność z tyłu samochodu.
  • Kierunki jazdy, które pozwalają kierowcom informować innych uczestników ruchu o swoich zamiarach.
  • Światła hamowania, które informują innych uczestników ruchu o tym, że kierowca hamuje.

Systemy bezpieczeństwa w samochodach osobowych – rodzaje

Wraz z rozwojem technologii i wzrostem świadomości społecznej na temat bezpieczeństwa na drogach, systemy bezpieczeństwa w samochodach stały się coraz bardziej zaawansowane. Współczesne samochody wyposażone są w różnego rodzaju czujniki, nadajniki czy moduły komunikacyjne, które skutecznie zbierają dane i umożliwiają im płynny przepływ między systemami. Dzięki czemu są w stanie zidentyfikować problem występujący w pojeździe lub na drodze, zakomunikować go kierowcy, a tym samym umożliwić szybką reakcję. 

Współcześnie to systemy bezpieczeństwa samodzielnie diagnozują stan pojazdu, a nawet samodzielnie reagują na zagrażające sytuacje na drodze, odciążając kierowcę. Takie wsparcie pozwala kierowcy na skupieniu całej uwagi na prowadzeniu pojazdu. 

Większość systemów bezpieczeństwa zawdzięczamy rozwojowi telematyki, czyli nauki powstałej z połączenia dwóch odrębnych dziedzin jak łączność i informatyka. W szczególności mowa tu o aktywnych systemach bezpieczeństwa. 

I tu przechodzimy do sedna sprawy, czyli podziału systemów bezpieczeństwa w autach, które możemy rozróżnić na aktywne i bierne. Przy okazji spróbujemy rozszyfrować skróty, którymi są opisywane. 

 

Aktywne systemy bezpieczeństwa w samochodzie

Systemy aktywnego bezpieczeństwa to takie, które pomagają kierowcy zachować panowanie nad pojazdem i uniknąć kolizji. Systemy te wykorzystują zaawansowane technologie, takie jak kamery, radary i czujniki ultradźwiękowe, do wykrywania potencjalnych zagrożeń na drodze i wspomagania kierowcy w ich unikaniu. Określa się je często wspólną nazwą ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).

Do najpopularniejszych systemów aktywnego bezpieczeństwa należą:

  • ABS (Anti-lock Braking System) – system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania, co pozwala zachować kierowalność pojazdu.
  • EBD (Electronic Brake-force Distribution) – system elektronicznego rozdziału siły hamowania. Dostosowuje siłę hamowania do warunków drogowych i masy pojazdu.
  • ESP (Electronic Stability Program) – system stabilizacji toru jazdy, który pomaga utrzymać pojazd na właściwym torze w razie poślizgu.
  • ACC (Adaptive Cruise Control) – aktywny tempomat, który utrzymuje stałą odległość od poprzedzającego pojazdu.
  • LKA lub AFIL (Lane Keeping Assist) – tzw. asystent utrzymania pasa ruchu, który ostrzega kierowcy o zmianie pasa ruchu, a nawet pomaga kierowcy nie zjechać z wyznaczonego pasa ruchu. 
  • FCW (Forward Collision Warning) – system ostrzegania przed kolizją z przodu, który ostrzega kierowcę o zbliżającym się kolizji.
  • AEB (Autonomous Emergency Braking) – automatyczne hamowanie awaryjne, które samoczynnie hamuje pojazd w razie wykrycia zagrożenia kolizją.
  • BLIS (Blind Spot Monitoring) - system monitorowania martwego pola, który ostrzega kierowcę o obecności pojazdu w martwym polu widzenia.
  • RCTA (Rear Cross Traffic Alert) - system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu, który ostrzega kierowcę o zbliżającym się z tyłu pojeździe podczas cofania.
  • TCS (Traction Control System) – system kontroli trakcji optymalizuje przyczepność auta, minimalizując ryzyko poślizgu, podsterowności czy nadsterowności.
  • BAS (Brake Assist System) – system wspomagania hamowania awaryjnego. Podczas agresywnego hamowania samochód dociśnie pedał hamulca, jeśli robisz to, za słabo. Znacznie skraca to drogę hamowania. 
  • TSR (System rozpoznawania znaków drogowych) – systemy te rozpoznają znaki drogowe i informują o nich kierowcę, zwykle wyświetlając je na przedniej szybie.

 

Bierne systemy bezpieczeństwa w samochodach osobowych

Systemy bierne bezpieczeństwa to takie, które mają na celu ochronę pasażerów przed obrażeniami w razie wypadku. Do najpopularniejszych systemów pasywnych bezpieczeństwa należą:

  • Poduszki powietrzne (Airbags) – chronią pasażerów przed uderzeniem o elementy wnętrza pojazdu w razie wypadku.
  • Pasy bezpieczeństwa z napinaczami – chronią pasażerów przed wyrzuceniem z pojazdu w razie wypadku.
  • Strefa kontrolowanego zgniotu – to przód pojazdu, który podczas kolizji ulega deformacji, tym samym pochłaniając większą część siły uderzenia.
  • Klejone szyby – zwiększenie liczby szklanych warstw ma znacznie większą wytrzymałość i odporność na uszkodzenia również podczas kolizji.
  • Foteliki samochodowe dla dzieci – pełni podobną funkcję jak pasy bezpieczeństwa, zapewniając najmłodszym pasażerom bezpieczeństwo podczas podróży. 
  • Układy odcinające dopływ paliwa i prądu podczas zderzenia.

Systemy bezpieczeństwa w samochodach osobowych dziś i jutro

Obecnie wiele nowoczesnych samochodów jest wyposażonych w rozbudowane systemy ADAS. Często jednak występują one jako wyposażenie dodatkowe w bogatszych wersjach wybranych modeli. To ma się zmienić już niedługo, bowiem od lipca 2022 roku. Unia Europejska wprowadziła regulację mówiącą o tym, że we wszystkich dopuszczanych do ruchu nowych modelach samochodów, musi znaleźć się szereg obowiązkowych elementów, m.in. tzw. czarna skrzynka, czyli rejestrator danych, a także systemy zwiększające bezpieczeństwo. Jakie inne systemy bezpieczeństwa znalazły się na liście obowiązkowego wyposażenia?

  1. ISA, czyli Inteligentny ogranicznik prędkości
  2. Zaawansowane hamowanie awaryjne
  3. System wykrywający znużenie kierowcy 
  4. Sygnał zatrzymania awaryjnego
  5. Ulepszone pasy 
  6. Poszerzona strefa uderzenia głową dla pieszych i rowerzystów
  7. Inteligentne wspomaganie prędkości
  8. Asystent utrzymania pasa ruchu
  9. Ochrona pasażerów w przypadku zderzenia bocznego ze słupem.

To jeśli chodzi o nadchodzący rok, a co czeka kierowców w dalszej perspektywie czasu? W przyszłości systemy bezpieczeństwa w samochodach będą opierać się na coraz bardziej zaawansowanych technologiach, takich jak sztuczna inteligencja, łączność sieciowa i autonomiczne prowadzenie, o którym mówi się coraz częściej.

Jednym z głównych kierunków rozwoju systemów bezpieczeństwa jest dążenie do całkowitej automatyzacji jazdy. Samochody autonomiczne będą w stanie samodzielnie wykrywać i unikać zagrożeń, co znacznie zmniejszy ryzyko wypadków.

Rozwój systemów bezpieczeństwa w samochodach jest bardzo dynamiczny. W najbliższych latach możemy spodziewać się wprowadzenia na rynek wielu nowych rozwiązań, które jeszcze bardziej poprawią bezpieczeństwo na drogach.

Które marki przodują w systemach bezpieczeństwa w samochodach

Wiele systemów bezpieczeństwa zawdzięczamy konkretnym markom samochodów. A ściślej rzecz ujmując inżynierom pracującym nad prototypami pojazdów, które później doczekały się produkcji seryjnej i wyjechały na ulice. Które koncerny najbardziej przyczyniły się do powstania rewolucyjnych rozwiązań mających na względzie bezpieczeństwo na drodze? Bez wątpienia pionierem w tej dziedzinie jest szwedzka marka Volvo, która nie bez powodu uznawana jest za najbardziej bezpieczną. 

Volvo

Volvo jest jednym z liderów w dziedzinie bezpieczeństwa samochodów. Firma ta jest znana z wprowadzania na rynek innowacyjnych rozwiązań, które mają zmniejszyć ryzyko wypadków i obrażeń.

Do rewolucyjnych systemów bezpieczeństwa Volvo należą:

  • Pasy bezpieczeństwa w 1959 roku
  • Poduszki powietrzne w 1995 roku
  • System zapobiegania zderzeniom czołowym (FCW) 
  • System utrzymania pasa ruchu (LKA)
  • System rozpoznawania znaków drogowych (TSR).

Tesla

Firma jest znana z wprowadzania na rynek zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), które mają autonomicznie prowadzić samochód w określonych sytuacjach.

Do rewolucyjnych systemów bezpieczeństwa Tesli należą m.in.: system automatycznego hamowania w razie wykrycia zagrożenia, asystent pasa ruchu, inteligentny tempomat czy Full Self-Driving (FSD), czyli system ten pozwalający Tesli jeździć autonomicznie w określonych sytuacjach, takich jak autostrady i drogi miejskie.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz również uplasował się w czołówce liderów w dziedzinie bezpieczeństwa samochodów. Firma ta jest znana z wprowadzania na rynek zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, które mają chronić pasażerów przed obrażeniami w razie wypadku.

Rozwój systemów bezpieczeństwa w samochodach jest bardzo dynamiczny. W najbliższych latach możemy spodziewać się, że firmy samochodowe będą starały się wprowadzać coraz nowocześniejsze technologie. Inne marki samochodów również wprowadzają na rynek nowe, innowacyjne systemy bezpieczeństwa. Przykładowo marka Toyota, dostępna w wynajmie średnioterminowym samochodów naszej wypozyczalni oferuje systemy Toyota Safety Sense, które obejmują m.in. system zapobiegania zderzeniom czołowym, system utrzymywania pasa ruchu i system rozpoznawania znaków drogowych.

Podsumowując, firmy te przodują w dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa na drogach — od systemów aktywnego bezpieczeństwa po inteligentne asysty nawigacji. I z pewnością nie poprzestaną na dostarczaniu nam nowych rozwiązań na miarę nadchodzacych czasów. 🫡

Komentarze (0) Pokaż komentarze

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki