Redukcja biegów

Blog

Prawidłowa redukcja biegów - jak redukować biegi?

Prawidłowa technika zmiany biegów - w tym również redukcja biegów - ma kluczowe znaczenie dla sprawności samochodu. Nieumiejętne posługiwanie się się pedałem sprzęgła, gazu i drążkiem zmiany biegów może doprowadzić do uszkodzenia tarczy skrzyni biegów. Redukcja biegów samochodowych powinna przebiegać równie sprawnie, co zmiana biegów w aucie na wyższe. Jak prawidłowo redukować biegi?

 

Redukcja biegów - na czym polega?

Zmiana biegów to jedna z podstawowych czynności wykonywanych podczas jazdy samochodem. Warto przy tym rozróżnić zmianę biegów do góry (przy przyspieszaniu) oraz zmianę w dół, potocznie nazywaną redukcją biegów.

W trakcie zwalniania (choć nie tylko) konieczna jest redukcja biegów - inaczej samochód może stracić zdolność do dalszego przyspieszania z powodu niewłaściwego biegu, a nawet ulec całkowitemu zatrzymaniu.

Zasada redukcji biegów w autach z manualną skrzynią biegów, które oferujemy w Kaizen Rent, nie jest skomplikowana. W pierwszej kolejności zwalniamy, aby ocenić prędkość z jaką nasz pojazd się porusza i dopiero wtedy, w razie takiej potrzeby, dokonujemy redukcji biegu na niższy. 

Redukcja biegów przy hamowaniu - przy jakich obrotach?

Biegi zmieniamy, gdy obroty przekroczą 2000/minutę w dieslu lub 2500-3000/minutę w silnikach benzynowych. W praktyce, na 6 biegu pozostajemy przy prędkości 100-100 km/h. Redukujemy bieg na piąty przy prędkości 65-70 km/h. Zmiana na czwórkę powinna się odbyć od 50 do 55 kilometrów na godzinę. Na trójkę przechodzimy przy 30-40 km/h. Odpowiednia prędkość dla dwójki to 10-20 km/h.

Zawsze wtedy, gdy zmniejszamy prędkość samochodu, konieczna będzie prawidłowa redukcja biegów. Wykonujemy ją podobnie, jak podczas zmiany przełożeń na wyższe - poruszając jednak dłonią w odwrotnym kierunku. 

Prawidłowa redukcja biegów - najważniejsze zasady

Prawidłowo wykonana redukcja biegów odbywa się poprzez wciśnięcie sprzęgła do końca. W sytuacji, gdy sprzęgło będzie wciśnięte tylko do połowy, wrzucenie odpowiedniego biegu będzie niemożliwe. Redukując bieg możemy również dodać gazu, dzięki czemu silnik przejdzie na wyższe obroty. Zalecane jest dodawanie gazu w przypadku redukcji o dwa biegi albo więcej.

Po redukcji biegów pamiętajmy o tym, aby nie puszczać zbyt szybko pedału sprzęgła. Należy spowolnić ściąganie nogi z gazu, aby uniknąć szarpania samochodem. Auto płynnie przejdzie na wyższe obroty. Redukcja biegów przy hamowaniu powinna być wykonana szybkim i zdecydowanym, a jednocześnie delikatnym ruchem.

Kiedy redukujemy biegi?

Redukcja biegów przy wyprzedzaniu

Biegi redukujemy w momencie, kiedy chcemy zwolnić. To jednak nie wszystko - zmiana biegów w dół pozwala nam również przyspieszyć (samochód osiąga wtedy wyższe obroty), żeby wykonać manewr - przykładowo wyprzedzania innego pojazdu bądź ominięcia przeszkody na drodze.

Podczas redukcji biegów, aby osiągnąć wyższe obroty, koniecznie dodajemy gazu podczas zwalniania sprzęgła. Dlaczego? Silnik na niskich obrotach jest mniej wydajny - w efekcie podczas nagłego przyspieszania samochód spala więcej paliwa i wytwarza więcej ciepła. Nagrzanie cylindrów skutkuje szybszym zużywaniem się silnika. Akcję należy wykonać pewnie i energicznie - zwłaszcza, jeśli mamy bezpiecznie wyprzedzić inny pojazd albo ominąć przeszkodę.

Redukcja biegów przed skrzyżowaniem

Redukcję biegów wykonuje się nie tylko przy wyprzedzaniu, ale również podczas innych manewrów na drodze. Zbliżając się do skrzyżowania warto stopniowo zmieniać biegi na niższe. Dlaczego? Redukcja biegów przed skrzyżowaniem pozwala oszczędzić klocki i tarcze hamulcowe przed zużyciem. Jednocześnie zapewnia nam większą kontrolę nad pojazdem w porównaniu z jazdą na luzie lub ze wciśniętym sprzęgłem i hamulcem. W nagłej sytuacji, na przykład widząc za sobą pojazd, który nie zwalnia, możemy szybko dodać gazu, aby uniknąć stłuczki.

Redukcja biegów przed zakrętem

Zalecana jest również redukcja biegów przed zakrętem, która tak jak przy skrzyżowaniu, zapewni nam lepsze panowanie nad pojazdem. Poza tym jest to zgodne z zasadami ekonomicznej jazdy - nasz samochód w tym czasie nie spala paliwa. Jak redukować biegi przed skręcaniem? Widząc przed sobą zakręt redukujemy prędkość do takiej, która pozwala na bezpieczne pokonanie łuku. Następnie do danej prędkości obieramy optymalne przełożenie. Ostatnim krokiem jest puszczenie sprzęgła.

Comments (0) Show comments

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

See similar articles