Jak poruszać się po rondzie turbinowym

Blog

Jak poruszać się po rondzie turbinowym – zasady

Ronda pozwalają na upłynnienie ruchu samochodowego i zwiększenie bezpieczeństwa w miejscu przecinania się kilku dróg biegnących w różnych kierunkach. Jednym z rodzajów rond są intuicyjne ronda turbinowe. Co to jest rondo turbinowe? Jak działa rondo turbinowe? Jak jeździć po rondzie turbinowym? Wyjaśniamy!

 

Co to jest rondo turbinowe?

Rondo jednopasmowe to najprostszy typ ronda. Dla zwiększenia przepustowości na skrzyżowaniach projektuje się ronda posiadające dwa lub więcej pasów. W ich przypadku większość kierowców i tak korzysta głównie z prawego pasa. Problem ten rozwiązują ronda turbinowe, coraz częściej spotykane na polskich drogach i wymyślone w Holandii w 1998 r.

Schemat ronda turbinowego – jak wygląda?

Od tradycyjnych rond odróżnia je to, że posiadają one wyznaczone pasy ruchu, które umożliwiają bezkolizyjne kierowanie się do odpowiedniego wylotu na skrzyżowaniu. Pasy te są od siebie oddzielone (wysepką lub niewielkim krawężnikiem) i nie wolno ich przekraczać poza wyznaczonymi punktami, oznaczonymi linią przerywaną. Dzięki takiej konstrukcji ronda turbinowe ułatwiają kierowcom poruszanie się po skrzyżowaniach o ruchu okrężnym. Rondo turbinowe zwykle składa się z dwóch pasów ruchu. Cechuje je mniejsza kolizyjność, która wynika z braku konieczności zmiany pasów.

Jak działa rondo turbinowe? Zasady jazdy

Zasady ronda turbinowego:

  1. Zajmij odpowiedni pas na wjeździe do ronda. Najczęściej prawy kieruje do pierwszego lub drugiego zjazdu z ronda. Lewy pas ruchu dedykowany jest wyjeżdżającym drugim, trzecim i kolejnymi zjazdami z ronda, W zależności od ilości pasów na każdym rondzie układ może być trochę inny, dlatego zwracaj uwagę na oznaczenia kierunków na pasach. 
  2. Sprawdź, czy stoi znak, ustąp pierwszeństwa przejazdu, przed wjazdem na rondo,  
  3. Zanim wyjedziesz, włącz prawy kierunkowskaz i zasygnalizuj chęć zjazdu,
  4. Uważaj na pieszych na pasach przed wjazdem i po wyjeździe z ronda. 

Zasady ronda turbinowego  są łatwiejsze do przyswojenia w porównaniu z klasycznym rondem dwupasmowym. Jak jechać po rondzie turbinowym? Oto garść porad dla kierowców, w tym dla planujących podróż samochodem z wypożyczalni Kaizen Rent!

Wjeżdżanie na rondo turbinowe

Pierwsza zasada ronda turbinowego – przed wjazdem na nie znajduje się znak „Ustąp pierwszeństwa”, który nakazuje kierowcy auta wjeżdżającego przepuścić samochód poruszający się w tym momencie na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym. Upewnijmy się przed tym, że samochód na rondzie nie planuje manewru związanego ze zjazdem ze skrzyżowania. Może wtedy dojść do zajechaniu mu drogi, za które poniesiemy winę. Pierwszeństwo zawsze bowiem przysługuje pojazdowi jadącemu po rondzie.

Zajmowanie pasa ruchu na rondzie turbinowym

Druga, najważniejsza zasada ronda turbinowego – należy poruszać się po nim po określonym pasie. Kierunek jazdy wyznaczają znaki poziome umieszczone przed wjazdem na rondo i na samym skrzyżowaniu. Dlatego też zbliżając się do ronda turbinowego, należy ustawić się na odpowiednim pasie. Późniejsza zmiana miejsca będzie możliwa tylko w miejscach oznaczonych linią przerywaną. W praktyce oznacza to, że ronda turbinowego – inaczej niż zwykłego dwupasmowego – nie objedziemy, poruszając się wyłącznie prawym pasem. 

Rondo turbinowe – jak jechać w prawo?

Jazda w prawo na rondzie turbinowym nie jest skomplikowana. Zgodnie z zasadami ronda turbinowego, zbliżając się do niego, należy zająć odpowiedni, w tym przypadku prawy pas. Po dojechaniu do niego i ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom aktualnie przebywającym na rondzie należy na nie wjechać. Potem stosując się do znaków i ograniczeń między pasami z niego zjechać.

Rondo turbinowe – jak jechać na wprost?

Kolejna zasada ronda turbinowego, związana z jazdą na wprost, też nie powinna sprawiać problemów kierowcom. Podobnie jak przy jeździe w prawo, konieczne jest ustąpienie pierwszeństwa na wjeździe i zajęcie odpowiedniego pasa ruchu – zwykle jest to prawy skrajny lub środkowy pas. Niekiedy będzie to lewy pas, na którym znajdują się oznaczenia poziome pozwalające na jazdę wprost i w lewo. Zjazd z ronda odbywa się tym samym pasem, który wybraliśmy przy wjeździe.

Rondo turbinowe – jak jechać w lewo?

Nieco bardziej wymagająca wydaje się zasada ronda turbinowego i jazdy w lewo. Ciągle konieczne jest trzymanie się pasa, który zajęliśmy przy wjeździe na rondo – lewego lub pozwalającego jednocześnie na wykonanie skrętu, lub jazdę prosto. W przypadku tego drugiego, przed zjazdem z ronda należy zjechać na pas służący wyłącznie jeździe w lewo. Podobnie wygląda sytuacja z zawracaniem – powinniśmy zmienić pas na zwykle pusty pas wewnętrzny.

Zjazd z ronda turbinowego

Warto również pamiętać, że pierwszeństwa na rondzie turbinowym ustępujemy tylko przy wjeździe na rondo. W dalszych punktach i przy zjeździe nie występują miejsca kolizyjne. Należy jednak każdorazowo sygnalizować zamiar opuszczenia ronda kierunkowskazem.

Komentarze (0) Pokaż komentarze

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki