Skrzynia CVT – wady i zalety

Blog

Skrzynia CVT – wady i zalety. Co warto o niej wiedzieć?

Skrzynia biegów CVT, nazywana również bezstopniową, stanowi specyficzny typ przekładni. Jej cechą charakterystyczną jest płynna zmiana przełożenia zależna zarówno od prędkości, jak i obciążenia. Skrzynia CVT – jakie wady i zalety posiada? Jak działa skrzynia CVT? Jak jeździć samochodem ze skrzynią bezstopniową? Przeczytaj nasz artykuł, aby się dowiedzieć!

Co to jest skrzynia CVT?

Na rynku samochodowym od lat coraz większą przewagę nad manualnymi skrzyniami biegów zyskują skrzynie automatyczne. Wyposażone w nie są wybrane samochody dostępne w ofercie wypożyczalni Kaizen Rent.

Skrzynie biegów, zarówno manualne, jak i automatyczne, posiadają określoną liczbę przełożeń, z których kierowca może korzystać w trakcie jazdy. Inaczej skonstruowana jest natomiast automatyczna skrzynia biegów CVT (ang. Continuously Variable Transmission) – typ przekładni charakteryzujący się brakiem ustalonych przełożeń. Za sprawą swojej konstrukcji skrzynia CVT może w dowolnym momencie dobrać przełożenie tak, aby silnik pracował w zakresie obrotów, które będą optymalne dla danego obciążenia.

Skrzynie bezstopniowe dobrze sprawdzają się w mniejszych i lżejszych samochodach z silnikami o niedużej mocy i niskim momentem obrotowym. Najczęściej skrzynie CVT spotkać można w samochodach japońskich marek: Suzuki, Mitsubishi, Nissan i Toyota

Skrzynia CVT – jak działa przekładnia bezstopniowa?

Wiemy, co to jest skrzynia CVT – a jak działa? W skrzyni CVT za przeniesienie napędu odpowiadają dwa koła połączone pasem lub łańcuchem. Jego rolą jest przełożenie momentu obrotowego na jedno z nich. Każde z kół zbudowane jest z dwóch ruchomych stożków, które zbliżając się do siebie i oddalając, zmieniają średnicę roboczą koła, na którym pracuje pasek lub łańcuch. Może to przypominać stosowany w rowerach system zębatek, gdzie z przodu i z tyłu można przenieść łańcuch na inny tryb dzięki przerzutkom. 

Biegi w automatycznej skrzyni biegów CVT zmieniają się przy tym płynnie, a nie skokowo. Teoretycznie napęd ma nieograniczoną liczbę biegów w określonym zakresie

Jak zmieniać biegi w skrzyni CVT?

Ruszanie i zmiana kierunku jazdy autem z automatyczną skrzynią biegów CVT odbywa się tak, jak w pozostałych typach skrzyń automatycznych. By pojechać do przodu, należy ustawić lewarek w położenie D. Bieg wsteczny oznaczony jest literą R. Położenie N to tak zwany „luz”. Z kolei P to tryb, w którym pozostawiamy auto na postoju.

Główne różnice związane są ze sposobem operowania pedałem gazu. Po jego naciśnięciu przekładnia dobiera takie przełożenie, które zagwarantuje maksymalne osiągi (wprowadzi silnik w obroty bliskie maksymalnej mocy). Podczas spokojnej jazdy dzieje się odwrotnie – automatyczna skrzynia biegów CVT dobiera przełożenie pozwalające silnikowi pracować w najbardziej ekonomicznym zakresie obrotów. Dlatego skrzynie CVT idealnie nadają się do płynnej, a nie dynamicznej pracy

Skrzynia CVT – wady i zalety

Jakie wady wskazują przeciwnicy automatycznych skrzyń biegów CVT? Najczęściej wymieniane wady to m.in.: męcząca dynamiczna jazda, hałas podczas przyspieszania i zwykle wysokie zużycie paliwa przy dużych prędkościach. Do najważniejszych minusów skrzyń CVT należą również ich stosunkowo szybkie zużywanie się i wysokie koszty naprawy.

Głównym atutem automatycznej skrzyni biegów CVT jest możliwość dopasowania przełożeń do najbardziej wydajnego zakresu pracy silnika. Skrzynie CVT gwarantują płynność przy spokojnej jeździe – samochód jednostajnie nabiera prędkości przy utrzymujących się obrotach. Skrzynia biegów CVT oprócz braku szarpania zapewnia również błyskawiczną zmianę kierunku pracy napędu.

Automatyczna skrzynia biegów CVT – jak eksploatować wyposażony w nią samochód?

Do automatycznej skrzyni biegów CVT trzeba się przyzwyczaić jak do każdej innowacji. Doświadczenie i praktyka, zwłaszcza przy precyzyjnym operowaniu pedałem gazu, pozwolą nam uzyskać najlepsze osiągi. Zrównoważony styl jazdy przekłada się także na żywotność skrzyni CTV. Aby ustrzec się częstych awarii, warto jeździć spokojnie i płynnie, nie obciążając silnika gwałtownym przyspieszaniem. Pozwoli to również ograniczyć zużycie paliwa – spalanie będzie wtedy podobne do poziomu uzyskiwanego w autach z innymi skrzyniami biegów.

Komentarze (0) Pokaż komentarze

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki